Omslagsbild: I andras skönhet

Översättare: Anders Bodegård
Utgivningsdatum: 2015-04-30
Recensionsdatum: 2015-05-25
ISBN: 978-91-1-306147-4

I andras skönhet

På en hänförande prosa skildrar en av Europas ledande poeter sin väg fram till språkets, musikens och filosofins innersta rum. Vägen dit är både vindlande och knackig, leds via studentåren i Krakow och kommunistregimens tilltagande och nyckfulla övergrepp på den fria tanken. Adam Zagajewskis egen resa blir till en skildring av ett Europa som fastnat i ett politiskt dödläge och som genom att försöka sätta bojor på den fria tanken också hotar allt som den unge vetgirige mannen står för.

Trots allt: större än politiken är alltid poesin, språket, litteraturen. Nu i efterhand blir Zagajewskis personliga skildring en hyllning till poesin och den fria tanken - men också en påminnelse om hur politiska övergrepp får konsekvenser för den enskilda tänkande människan.
""De gångna åren, svartkolens smutsiga tid och den blodiga diktaturens decennier och förtryck, träder fram med en omskakaande skärpa." /Gefle Dagblad "I andras skönhet framstår som en fullkomligt orimlig - och egentligen otänkbar - korsning mellan en Marcel Prousts slingrande stigar av minnesbilder och en rå och rättfram uppriktighet av en Thomas Bernhards fräna och hårdförda sort. Men allt är formulerat på det kombinerat lyriska och brännande sakliga skrivsätt som är Adam Zagajewskis egna och unika; ett genuint och förföriskt anslag som förmår att ge hans böcker en inre lyster och såväl påträngande som krävande ärlighet som jag tror att ytterst få kan värja sig emot."Crister Enander
"Den här konstant intagande boken är ett frihetens evangelium skrivet av en lyrisk skeptiker." "I den nu utkomna essäboken "I andras skönhet" – i själva verket ett obrutet flöde av minnen, reflektioner och filosofiska hugskott, allt underkastat en språklig och tankemässig briljans som också bottnar i det djupt mänskliga – skriver han sig ut ur och tillbaka in i sin ungdomstids Kraków. /.../Men vilken stilist han är! Med vilken skärpa och elegans han flätar samman sina tankar, minnen och drömmar om ungdomens Polen och dagens Europa!"Martin Lagerholm
"Som ni hör är "I andras skönhet" en bok som räcker länge."
"Minnen, filosofi och klassisk musik blandas i en prosa som får språket att dansa."

Adam Zagajewski föddes i Lviv, som då tillhörde Polen, men växte upp i Schlesien och i Kraków. Han studerade filosofi vid Jagellonska universitetet och debuterade som poet 1972. Han flydde till Paris 1981, och utsågs sedermera till gästprofessor i engelska och creative writing vid University of Houston. Vid sidan av flera uppmärksammade diktsamlingar har han skrivit memoarer, novellsamlingar och essäer.

Tomas Tranströmerpriset, 2000 (Med motiveringen: "För att han på sin resa genom samtidens Europa hävdar den andliga frihetens värden och med mystik och humor sällsamt förenade avtäcker vår okända vardag.")
Heinrich Mann-priset, 2015