Omslagsbild: Sagornas stickbok

Fotograf: Charlotte Gawell
Recensionsdatum: 2015-09-30
ISBN: 978-91-1-306152-8

Sagornas stickbok

Sticka sagobarnens bästa kläder

Att öppna dörren till sagans värld är att träda in i ett förunderligt universum av hemliga stigar, fantasi och äventyr. Och om man - som författaren Celia B. Dackenberg - inte kan låta bli att hålla utkik efter stickade plagg så är det ett underbart landskap att botanisera i. I den här boken tolkar hon de favoriter som ger skydd och karaktär åt våra mest älskade barnboksfigurer.

Att Pippi Långstrump redan är en modeikon för barn vet vi. Här får vi dessutom stickbeskrivningar till allt från tomtebobarnens ängsullströjor till Mymlans randiga klänning och Findus pigga mössa.

Sammantaget blir det cirka 20 stickbeskrivningar som varvas med essäer om handarbete, mode, material och kulturhistoria. Det kan handla om hur Coco Chanel tar sig an den klassiskt manliga sjömanströjan och förvandlar den till en symbol för självständiga kvinnor, men också om raggsockans eviga liv.

Att sticka ett plagg till någon är inget mindre än en kärlekshandling, ofta från en generation till en annan. Den sagoskatt vi har, som barn och vuxna kan mötas kring, är en perfekt utgångspunkt för en bok som tar det här med stickning - och sagor - på precis så stort allvar som det förtjänar.

"Det är en rolig idé att mönsterge sagobildernas stickade kläder." "Det är en rolig idé att mönsterge sagobildernas stickade kläder. Men den stora behållningen av ”Sagornas stickbok” är berättelserna om sagornas tillkomst, författarna och tecknarna och de som eventuellt stod som förebilder till sago­typerna. Celia B Dackenberg skriver också lustfyllt om stickkonsten genom tiderna: textilarv, influenser och traditioner. Om varför det ­heter ”att gå på i ullstrumporna” och varför den frusne bör satsa på rikt mönstrade tröjor."Carin Ståhlberg
"Celia B Dackenberg, mångårig redaktör för tidningen Hemslöjden har gjort denna fantastiska bok" /Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige
"En helt ljuvlig bok där författaren har spanat efter stickat i barnböcker." /Borlänge Tidning
240 kr Bok - Halvklotband
Utgiven: september 2015

Celia B. Dackenberg är utbildad bildlärare från Konstfack och var redaktör för tidskriften "Hemslöjd" 1994–2001 och chefredaktör 2001–2013. 1996 gav Prisma ut hennes bok Sparat – små stickade kläder från vår barndom som 2001 följdes av Ylle & Bläck. Hon har medverkat i ett flertal antologier, varit redaktör för flera boktitlar på Hemslöjdens förlag och skrivit över 400 artiklar i tidningen "Hemslöjd". Hon är välkänd som formgivare av stickade plagg och har deltagit i flera utställningar, bland annat: Stickkonst på Nordiska museet 1990, Slöjdsommar på Liljevalchs konsthall 1992 och All Tid Ull på svenska ambassaden i Tokyo 2000 och Arbetets museum 2003.