Omslagsbild: En amerikansk förlust

Översättare: Niclas Nilsson
Utgivningsdatum: 2015-09-30
Recensionsdatum: 2015-10-26
ISBN: 978-91-1-306167-2

En amerikansk förlust

Platsen är Pennsylvania. Stålindustrin ligger i spillror och den amerikanska drömmen har fått sig en rejäl törn. Isaac English har blivit kvar efter moderns självmord för att ta hand om sin åldrande far. Hans storasyster kom in på Yale och försvann, själv har han precis lämnat high school utan något jobb i sikte. En dag bestämmer han sig för att lämna allt och frågar sin bäste vän Billy Poe om han vill följa med.

Billy har alltid tampats med humörsvängningar. I skolan var han fotbollsstjärnan, erbjöds collegestipendium men tappade intresset. Nu har han blivit kvar med sin arbetslösa mamma och ser hur tiden sakta rinner ifrån honom. Han tvekar om han ska följa med Isaac eller inte, omedveten om att hans beslut kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Sanning blir till lögn och alla personer i deras närhet kommer att drabbas på ett eller annat sätt.

Philipp Meyers roman för tankarna till John Steinbeck och hans mästerverk Möss och människor. Här får vi istället följa några fantastiska livsöden under andra halvan av åttiotalet, en tid då den amerikanska framtidsandan förbyttes till en protektionistisk tid i kalla krigets skugga. Men det är när människornas utsätts som hårdast som små mirakel sker, mirakel som låter oss ana att äkta vänskap faktiskt kan besegra allt.

"Han visade redan här i debuten vilken duktig skildrare av USA han är." "Skildringen av den unge frihetslängtande romantikern Will Andrews som 1870 ger sig ut på buffeljakt med några råbarkade jägare har blivit till en oerhört tät och spännande roman, som också den ger en levande och annorlunda bild av västernmyterna. Inte minst har den också mängder av livsfilosofiska betraktelser och hållningssätt. Och är välskriven som få."Björn G Stenberg
"Meyer har ett driv, en närvarokänsla, ett öga för den konkreta detaljen och en elektricitet i språket ..." "Meyer har ett driv, en närvarokänsla, ett öga för den konkreta detaljen och en elektricitet i språket som gör att han lätt skulle jaga de flesta svenska författare från stan om det blev showdown på saloonen.Den episka ambitionen, viljan att skildra en realistisk miljö och trovärdiga människor, ger den stilistiska virtuositeten en riktning: ytterligare ett skäl att vara avundsjuk på den Amerikanske Romanförfattaren."Jesper Högström
"... Meyers starkaste sida är att beskriva människor som i bottenlös förtvivlan kämpar med att greppa efter mening. Det är en styrka som gör en enkel historia till en uppslitande berättelse om att leva." /Skånska Dagbladet
"Tragisk och träffande, engagerande och eftertänksam."
207 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2015
Utgiven: augusti 2016

Philipp Meyer, född 1974, slog igenom med sin debutroman En amerikansk förlust och utsågs samma år av tidskriften New Yorker till en av de tjugo mest intressanta författarna under fyrtio. Hans andra roman, Sonen, hyllades tidigt av hänförda kritiker och läsare som en framtida klassiker. Philipp Meyer bor sedan flera år i Austin, Texas.