Översättare: Johanna Hedenberg
Formgivare: Sara R Acedo
Utgivningsdatum: 2016-03-22
Recensionsdatum: 2016-04-11
ISBN: 978-91-1-306171-9

Min fantastiska väninna

I en hyreskasern nära landsvägen i femtiotalets Neapel växer de båda flickorna Elena Greco och Lila Cerrullo upp och blir vänner för livet. Det är efterkrigstid, nödår och våldet präglar fortfarande Italien i form av lönnmord och godtyckliga avrättningar. Lila är den självklara ledaren, den snabbfotade, den våghalsiga, den kvicktänka och den elaka. Det är också Lila som slår Elena ur brädet som skolans bästa elev, hon har lärt sig läsa själv och kommer etta på alla prov. Skolgången utgör ett löfte om en bättre framtid för dem båda, men Lila, dotter till skomakaren Fernando och hans hustru som båda är analfabeter, är den som tvingas ge upp studierna medan Elenas far, som är vaktmästare i stadshuset, ser till att dottern får fortsätta att gå i skolan.

Lila gifts i stället bort vid 16 års ålder med Stefano Carracci, son till den mördade maffiabossen, Stefano som driver familjen Carraccis livsmedelsbutik med framgång i kvarteret. Elena, däremot, fortsätter sin utbildning, och drömmer om att skriva. Båda flickorna känner sig i hemlighet dragna till Nino Sarratore utan att de avslöjar något för varandra och blir därmed varandras rivaler. Nino växer också upp i hyreskasernen och är son till järnvägsarbetaren och poeten Donato Sarratore som en gång förfört änkan Melina Cappuccio men övergett henne varpå hon försökt ta sitt liv. Nino är studiebegåvad, men utan mål i livet eftersom han hatar sin far. Nino kommer så småningom att spela en avgörande roll i båda flickornas liv.

Elena Ferrantes storslagna romanepos i fyra delar om Lila och Elena tar sin början när de båda kvinnorna hunnit bli sextiosex år och Lila försvunnit spårlöst. Lilas son Rino tror att hans mor gömmer sig hos Elena, som nu är bosatt i Norditalien och en etablerad akademiker, men Elena och Lila har inte haft kontakt med varandra på ett tag. I ett slags desperat försök att nå Lila, börjar Elena skriva romanen om deras gemensamma uppväxt och liv, för att på så sätt rädda Lila undan glömskan och i hopp om att få möta henne igen.

"Läsupplevelsen blir uppslukande och omskakande." "Att läsa Elena Ferrantes Neapelböcker är därmed också att bli påmind om hur den kvinnliga erfarenheten av nödvändighet är explosivt politisk. Läsupplevelsen blir uppslukande och omskakande. Jag inser hur sällan kvinnors erfarenheter och intima relationer beskrivs så här komplext. En lycka över att ord sätts på en del av min egen erfarenhet blandas med stark vrede över hur liten plats den tillåts ta i litteraturen och politiken." Karin Pettersson
"Succéroman av yppersta dignitet"
"En blivande klassiker" /Ingrid Elam, Kulturnyheterna
"Att äntligen få läsa en roman som uppgraderar väninnerelationen och ger den dess rättmätiga plats är därför otroligt upplyftande."

Lundströms bokcirkel läser Elena Ferrante

Läs de tre första böckerna i Neapelkvartetten tillsammans med Marie Lundström, Helena von Zweibergk och Henrik Hjelt.

Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Elena Ferrante A-Ö

I mellandagarna kommer äntligen Den som stannar, den som går - del tre i Neapelkvartetten - på svenska. I väntan på den nya boken kan du dyka ner i Ferrantes värld i vårt A-Ö.

Illustration: Agnes Florin
149 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2016
48 kr Bok - Pocket
Utgiven: maj 2017
99 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: mars 2016
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Odile Nunes
Utgiven: mars 2016

Elena Ferrante är född i Neapel och debuterade 1992 med kortromanen Plågsam kärlek (L'amore molesto). Tio år senare kom Dagar av ensamhet (I Giorni dell'abbandono) och ytterligare fyra år senare Skuggan av en dotter (La figlia oscura). Men det är med romansviten i fyra delar om barndomsvännerna Elena och Lila i Neapels fattigkvarter som Elena Ferrante nått internationell ryktbarhet och kommit att bli Italiens mest kända okända författarinna, eftersom Elena Ferrante är en pseudonym. Romansviten om Elena och Lila har givits ut i mer än 40 länder. TV-serien baserad på romanerna planeras som bäst.