Omslagsbild: Mannen som läste högt på 06.27-tåget

Översättare: Marianne Tufvesson
Utgivningsdatum: 2015-08-11
Recensionsdatum: 2015-08-31
ISBN: 978-91-1-306172-6

Mannen som läste högt på 06.27-tåget

Guylain Vignolles är en man som inte gör något väsen av sig direkt. 36 år gammal sammanbor han med sin guldfisk Rouget de Lisle, döpt efter sin namne, kompositören till Marseljäsen. Dagarna tillbringar Guylain vid den stora papperskrossen på en återvinningsstation för makulerade böcker och enda ljuspunkten i hans monotona tillvaro är morgonens tågresa in till jobbet då Guylain läser högt för sina medresenärer ur boksidor som han räddat ur papperskrossens käftar.

Varje torsdagkväll ringer Guylain hem till sin stolta mor och berättar om sitt arbete i bokbranschen. Hon tror nämligen att sonen är fin förläggare på ett stort bokförlag i Paris och Guylain låter henne leva i den villfarelsen. Men så en dag förvandlas Guylains trista liv och får ett rosenrött skimmer över sig. I pendeltågsvagnen hittar han en USB-sticka där en viss Julie har samlat sina dagboksanteckningar. Som genom ett trollslag drabbas Guylain av blind kärlek till den förmodat vackra Julie, vars dagbok han mer eller mindre lär sig utantill, och han beslutar sig för att leta upp henne. Problemet är att han vet tre saker om Julie: att hon är toalettvakt på ett stort köpcentrum i Paristrakten, men inte vilket, att hon heter Julie och att toaletten där hon sitter och skriver sin dagbok har 14 717 vita kakelplattor, eftersom Julie varje vårdagjämning räknar dem i hopp om att ett mirakel ska inträffa...

Mannen som läste högt på 6.27-tåget är en modern, poetisk och satirisk fabel om vårt behov av bokläsning, vår kärlek till litteraturen och om böckernas plats i vår ekonomiskt styrda och hårt rationaliserade värld.

165 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2015
55 kr Bok - Pocket
Utgiven: maj 2016
69 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: augusti 2015

"Detta är en munter och tankeväckande bok med mycket värme som jag bär med mig nära mitt hjärta ett bra tag." "Denna bok och dess karaktärer påminner lite om de öden och äventyr man kan finna i Arto Paasilinnas böcker. Detta är en munter och tankeväckande bok med mycket värme som jag bär med mig nära mitt hjärta ett bra tag."
svenskaresebloggen.se
"Det är en rolig, charmig och lite udda feelgoodroman. Betyg 4 av 5"
boktokig.blogspot.se
"Men det är faktiskt en väldigt rolig bok, upplivande, romantisk och inte så lite socker­söt ..." /Jenny Lindh, Dagens Nyheter
”En fantastisk bok…rymmer en hel värld…jag rekommenderar den varmt” Anna-Karin Ferm, SVT Go'kväll

Jean-Paul Didierlaurent inledde sin författarbana med att skriva noveller. 2012 kom hans romandebut Mannen som läste högt på 06.27-tåget som såldes till tjugotalet länder innan den ens kommit ut i Frankrike 2014. I april 2017 kommer romanen Resten av livet. Didierlaurent har vunnit Prix Hemingway för bästa novell två gånger, 2010 och 2012. Han är bosatt i Vogeserna i östra Frankrike.