Omslagsbild: Oloflig beblandelse

Recensionsdatum: 2015-02-16
ISBN: 978-91-1-306198-6

Oloflig beblandelse

Sara Greta Pehrsdotter är oäkting och lever som paria med sin mor på en liten gård i Furunäs. Vardagen präglas av lika delar hårt arbete och tyst skam. Sara är en fläck som inte kan gnidas bort och hon blir mer eller mindre tvingad ut till en tjänst som piga hos ett gammalt par.

Sara blir uppvaktad av en bondson, Nils, som friar ganska så omgående. Men så småningom blir hotet från det illavarslande himlatecknet hon såg som barn verklighet.

Anita Salomonsson skriver en prosa med gammaldags ton. Hon har mutat in en egen historisk nisch, med sanna berättelser förlagda till Västerbotten, där småfolket råkat förfärligt illa ut. Hennes prosa är vacker som gamla dunkla kurbitsmålningar.
"Anita Salomonsson skriver sina romaner med en solidaritet och innerlighet som kan påminna om Selma Lagerlöfs, men mer nedtonad, aldrig sentimental och utan stora rubriker."
"Gripande om ett sant kvinnoöde" "På sagolik prosa som färgas av dialektala ord och företeelser förflyttas man 200 år tillbaka i tiden till trakten kring Skellefteå. /.../ Detta är en ovanlig bygderoman som på ett trovärdigt och äkta sätt speglar de värderingar och tankar som människor gick och bar på. Författaren lyfter fram ett kvinnoöde och en historisk händelse som har satt djupa avtryck i bygden."Ingeborg Ahlander
na.se
"Drabbande och urstark roman" "Anita Salomonsson är den oöverträffade skildraren av västerbottnisk kvinnohistoria. Allt sedan debuten med "Änglabilder" (1994) har hon i en rad romaner gett liv och kropp åt dem som, nästan alltid i den traditionella historieskrivningens bakgrund, vårdade, ansade och skötte om, skurade, manglade och födde barn; kvinnorna som bar dagarna. Få kan som hon gestalta vardagslivets dramatik. /.../Bokåret är ännu ungt – likväl skulle jag redan nu vilja lyfta fram "Oloflig beblandelse" som en given kandidat till höstens Augustpris. Berättelsen är oavlåtligt fängslande med en rad personporträtt så levande att de tycks vilja stiga upp från boksidorna. Så väl människor som landskap skildras sinnligt och detaljerat, frammanas med Anita Salomonssons alldeles egna röst av ömhet, empati och kärvhet. Hennes prosa är en fröjd att läsa."Anna Rudberg-W
corren.se
"Anita Salomonssons bästa roman hittills" /Piteå-Tidningen "Anita Salomonssons prosa är däremot en lisa för själen, speciellt när hon skildrar naturen, och jorden och arbetet med densamma. Att sätta, vårda och skörda blir nästan en sensuell handling; "sättpotatisen vars groddar tindrade som barnaögon" kan det heta. Osökt kom jag att tänka på Hamsuns "Markens gröda". /.../Jag blev tagen av "Oloflig beblandelse". Vad som händer Sara Greta efter makens död och efterföljande näst intill totala isolering, känns in på benet. Det handlar om mänsklig desperation i en njugg, skuldbeläggande omgivning. Och om ett stenhårt klassamhälle, vilket förstås inte gör Sara Greta skuldfri från hennes dräpande gärning. Men den sätts i ett sammanhang den förtjänar. "Oloflig beblandelse" är det bästa jag läst av Anita Salomonsson."Ingemar Nilsson
200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2015
147 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: januari 2015

Anita Salomonsson (född 1935) kommer från Hjoggböle i Västerbotten, och är numera bosatt i Umeå. Hon debuterade som författare vid 59 års ålder och har sedan dess givit ut ett flertal romaner som utspelar sig i trakten, bland annat Vackrast var ändå mamma, Lika som kärlek liksom den senaste I enslighet framfödt, som utkom 2013.

Arnold Röhrlingstipendiet, 1995
Minervabelöningen, 2002
Lars Ahlinstipendiet, 2004