Omslagsbild: Idag ska vi inte dö

Utgivningsdatum: 2015-02-26
Recensionsdatum: 2015-03-18
ISBN: 978-91-1-306403-1

Idag ska vi inte dö

Fångar i krigets Syrien
Det blev en mardröm som hittills inte har berättats, med flyktförsök, skottskada och olika former av tortyr. Under 46 dagar satt reportern Magnus Falkehed och fotografen Niclas Hammarström som gisslan i Syrien. Som enda utländska journalister gav de sig in i västra Syrien, mitt under brinnande krig. På vägen ut, efter en knapp vecka av strapatsrika och dramatiska reportage, blev de gripna av beväpnade män och hållna som fångar mitt i frontlinjen.

I den dagliga kampen mot hunger, kyla och krigets livsfaror sattes deras vänskap och tro på livet på hårda prov, inlåsta i en mörk källare och vaktade av krigare.

För deras familjer och barn öppnades en nattsvart avgrund: en skräckfylld värld kantad av nattliga samtal, hemliga förhandlingar och hot om snar död. Mitt i det helvetet skulle två kvinnor, Anna och Florence, hålla samman sina familjer i en vardag som inte längre fanns.

Idag skall vi inte dö är en självutlämnande bok om tvivel, kärlek och hopp, där människan tvingas hämta bränsle i det djupaste av sina hjärtan. Det är också en berättelse om hur svallvågorna av dramat kastar om livet för hela omgivningen. En bok om vanliga människor som dras ned i en overklig skuggvärld men vägrar ge upp.
"Magnus Falkeheds och Niclas Hammarströms berättelse om sin fångenskap i Syrien är viktig journalistik." "Detta är en handbok i levandets konst, inte bara överlevandets. /.../Författarna väjer inte för fångtillvarons bräcklighet. Allt har sin plats - blåsans och tarmens funktion, hygienen, oron för familjerna där hemma, ömhetsbehov, beröringar. Och sexualitetens avslocknande, skräcken för att "något hade fryst och gått sönder under min frånvaro". Och viktigast av allt: det ömsesidiga beroendet." /.../Falkehed och Hammarström turas om i rollen som ringbärare, och precis som i sagans värld hade de aldrig besegrat den inre ondskan, hopplösheten, utan hjälp av den Andre. Det må vara en sentimental parallell, men jag står för den."Ulrika Knutson
"Drabbande om fångenskapen" "Jag hade inte räknat med att komma så nära tortyren, skräcken, smutsen och ovissheten. Desto mer drabbad blir jag av berättelsen. Den är som en handbok i vad det innebär att bli traumatiserad av ett krig. /.../Boken handlar inte om orsakerna till kriget i Syrien, ger inget fågelperspektiv, ingen bakgrund. Styrkan ligger i det lilla berättandet. Vardagen i ett låst källarutrymme. Hur det växer fram en djup närhet mellan de båda journalisterna. Att de kastas mellan hopp och förtvivlan och hur ovissheten sliter ned dem, både fysiskt och mentalt.Alla som börjar läsa vet hur det går. Vi har redan sett bilderna från deras hemkomst, läst intervjuerna.Ändå lyckas de göra helheten i det närmaste oavbrutet intressant."Jesper Bengtsson
"Falkehed och Hammarström väljer den nakna skildringen av vardagen utifrån deras eget perspektiv." /Allehanda.se "Prosan är återhållen och detaljerad. Kampen för att inte förvildas skildras genom fångarnas disciplinerade viljaatt upprätthålla dagliga rutiner. Att fortsätta vara människa i en allt annat än mänsklig tillvaro. /.../Som läsare får vi uppleva samma långtråkighet som de svenska fångarna tvingades utstå. Med det menar jag inget negativt. /.../ På något sätt blir det spännande. /.../Som läsare lever vi i samma ovisshet som Falkehed och Hammarström. Vi vet inget om vilka som faktiskt kidnappade dem. Vi förstår aldrig hur det diplomatiska arbetet gick till på hemmaplan för att slutligen få dem fria. Allt vi ser och hör upplever vi genom dem. Och hela tiden intalar de sig själva, att i dag ska vi inte dö."Marcus Melinder
"Köp den, låna den eller hyr den. Idag ska vi inte dö är måsteläsning som kommer dröja sig kvar länge i både själ och hjärta." /Johanne Hildebrandt
207 kr Bok - Inbunden
Utgiven: februari 2015
Utgiven: februari 2016
Utgiven: februari 2015

Magnus Falkehed är sedan många år frilansande Pariskorrespondent och arbetar idag främst för Dagens Nyheter. Han har bevakat den så kallade arabiska våren från dag Ett och följt den i sina reportage genom bland annat Tunisien, Egypten, Libyen, Libanon och Irak. Han är gift med fransyskan Florence och bor i Paris och har två döttrar.

Niclas Hammarström är en av Sveriges mest prisbelönta pressfotografer – bland annat för sina reportage från Utoya och Syrien. Han arbetar främst för Aftonbladet. Han är sambo med svenskan Anna och bor utanför Stockholm och har tre söner.