Översättare: Jan Hultman
Översättare: Annika H Löfvendahl
Utgivningsdatum: 2015-09-30
Recensionsdatum: 2015-11-02
ISBN: 978-91-1-306432-1

Det blå mellan himmel och hav

Familjen Baraka lever ett stilla liv i byn Beit Daras, belägen i Palestina längs den gamla karavanvägen mellan Egypten och Syrien. Umm Mamdouh (ordagrant Mor till Mamdouh) blir tidigt änka och är känd i byn för att stå i nära förbindelse med djinnen Sulayman. Hennes tre barn växer alla upp till starka och självständiga individer. Äldsta dottern Nazmiyeh har en vass tunga och är den som hämtar hem modern från hennes irrande strövtåg i omgivningarna. Sonen Mamdouh blir tidigt familjens överhuvud, lär sig allt om biodling och hamnar till slut i USA. Den yngsta dottern Mariam har begåvats med ett grönt och ett brunt öga, lär sig läsa på helt egen hand och har en trälåda fylld med drömmar.

Men livet för familjen Baraka förändras dramatiskt 1948 när israeliska styrkor stormar byn och ödelägger den i samband med att den israeliska staten utropas. Umm Mamdouh och hennes barn tvingas ut på en lång vandring mot Gaza för att de där ska finna en fristad, en vandring som ger återverkningar på kommande generationer. Sextio år senare lever Mamdouhs barnbarn Nur i USA. Hon förälskar sig i en palestinsk läkare och följer efter honom till Gaza. Där lär Nur känna sin släkt genom Nazmiyehs dotter Alwan och barnbarnet Khaled, en pojke som drabbats av locked-in-syndrome efter en bombräd och därför inte kan kommunicera annat än genom blinkningar.

Det blå mellan himmel och hav är en vacker och sorglig berättelse om palestinskt kvinnoliv, om uppbrott och förflyttningar, separationer och hjärtesorger, men också om överlevnad, familjesammanhållning trots enorma avstånd och om kärlek.

"Stark människoskildring och vackert språk" "Abulhawas bok lever starkt genom sin människoskildring, men också genom sitt mitt i förödelsen vackra språk. Poetiskt och kärleksfullt beskriver hon saker som i en annan författares skepnad skulle kännas alltför svåra att ta till sig av.Efter läsningen känner jag mig mer insiktsfull än innan."
"Det här är en oerhört stark bok och den som längtar efter en diger släktsaga blir inte besviken." /Femina
"Starka kvinnoporträtt på okuvlig prosa" /Arbetet "Susan Abulhawa skriver en okuvlig prosa. Fram växer efter hand ett starkt persongalleri som mot alla odds står upp utan vare sig hjältemod eller Hollywoodklichéer. Sällan gestaltas mänsklig värdighet som här; där i det blå mellan himmel och hav."
"Magiskt magnifikt minnesvärd" "Språket skiner av ljus och poesi. Magi och realism tvinnas ihop till ett spektrum av färger. Dialogerna sprakar av vitalitet och är stundtals burleska genom matriarken Nasmiyehs grova språk. Susan Abulhawa har ännu en gång lyckats skriva en fullödig roman. Den är magnifik. Boken är svår att lägga ifrån sig under läsningens gång och den kommer att finnas kvar länge i mitt minne. Rekommenderas varmt!"Lisbeth Antonsson
119 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2015
Utgiven: oktober 2016
99 kr Bok - Storpocket
Utgiven: februari 2016
Utgiven: oktober 2015
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Anne-Li Norberg
Utgiven: oktober 2015

Susan Abulhawa föddes i Kuwait 1970 av palestinska föräldrar på flykt från Israel efter sexdagarskriget. Som tonåring flyttade Abulhawa till USA där hon avlade examen i biomedicin och har sedan arbetat som forskare och fristående konsult. 2001 var Susan Abulhawa med om att grunda organisationen Playgrounds for Palestine, en organisation som kämpar för palestinska barns rätt att leka på ockuperad mark.

Morgon i Jenin blev Susan Abulhawas stora internationella genombrott och romanen översattes till ett tjugotal språk. Susan Abulhawa är idag debattör och tidningsskribent med Mellanöstern som sitt specialområde.