Fotograf: Albin Dahlström
Utgivningsdatum: 2016-09-08
Recensionsdatum: 2016-09-28
ISBN: 978-91-1-306495-6

Sticka nordiska mönster

Vantar mössor sockor

Nordiska stickmönster har varit omåttligt populära inom stickvärlden i många år, både i Sverige och utomlands. I den här boken kopplas klassiska mönster till sitt ursprung och genom historiska föremål väcks traditionella tekniker och vackra motiv till liv. Det kan vara solhjulet från Gotland, Ölandsrosor eller norska selbymönster. Boken innehåller 15 mönster som appliceras på vantar, mössor och sockor med fantastiskt vackert och personligt resultat. Naturligtvis följer noggranna diagram och beskrivningar med varje projekt och i den omfattande introduktionen ges tips på garner, stickor och annan utrustning.

Allt som allt innehåller boken 31 olika diagram och beskrivningar av projekt. Alla plagg är stickade för ändamålet och visas upp i vackra bilder och collage. Läsaren får sig också några storslagna naturbilder att inspireras av, men även svar på frågor som: Hur färgades garnet förr? Vilket slags ull använde man? Hur kommer det sig att samma mönster återfinns båda på Island och på Gotland? Och tänk att stickningen tidigt blev ett sätt för kvinnor att tjäna egna pengar i takt med att ländernas soldater behövde värmande vantar, sockor och mössor i fält.

Författaren Johanna Wallin har fått unik tillgång till Hermanna Stengårds samling på Gotland, ett mekka för alla stickfantaster. Andra stickade föremål kommer från Nordiska museet i Sverige, Nationalmuseum i Finland och Folkemuseet i Norge. Det är med andra ord en riktig skatt som beskrivs i boken och äntligen kan stickfantaster göra sina egna alster av vårt vackra kulturarv.

Rättigheter för boken har redan före publicering sålts till USA, Norge och Danmark.

206 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2016