Omslagsbild: Svenska brott - Bodenfallet

Utgivningsdatum: 2016-03-21
Recensionsdatum: 2016-04-06
ISBN: 978-91-1-306547-2

Svenska brott - Bodenfallet

I maj 2013 hittas en 20-årig flicka död och styckad i en skog utanför Boden. Hon har varit försvunnen i nästan tre veckor. En misstänkt gärningsman grips men förnekar all inblandning i hennes död. Polisutredningens uppgift blir att försöka få fram alla svar, men trots ett intensivt arbete återstår fortfarande en mängd stora frågetecken när rättegången ska börja: Vilken var egentligen dödsorsaken? Var mördades flickan? När skedde mordet och styckningen? Var fanns mordvapnet? Och var det egentligen ett mord?
Trots detta döms en ung man för dådet i såväl tingsrätt som hovrätt. Men var det rätt person som dömdes eller handlar det om ett justitiemord? Och hur mycket av sanningen kom egentligen fram i domstolen?

I den här första boken i serien Svenska brott - med inträngande och förklarande beskrivningar av polisarbetet och rättsprocessen i kända svenska kriminalfall - följer vi ett fall som fortfarande är mycket omdiskuterat. Författarna ger i egenskap av brottmålsadvokat och erfaren journalist en initierad skildring av förundersökningen och rättegången och förklarar de olika aktörernas roller och agerande.

55 kr Bok - Pocket
Utgiven: januari 2017
Utgiven: mars 2016
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: mars 2016

"Spännande om verkliga brott" /Dalarnas Tidningar
"För oss som läser deckare ger den en förklarande syn på polisarbete och en upplysande på rättsprocessen, välskrivet och intressant." /Ystads Allehanda
"Välskrivet om polisarbete" /Borås Tidning
Svenska brottsfall synas i ny bokserie

Thomas Bodström, född 1962, är advokat och före detta justitieminister (2000–2006). Han driver en av Sveriges största brottmålsbyråer och medverkar regelbundet som juridisk expert i radioprogrammet Äntligen morgon. Thomas Bodström har skrivit flera böcker, bland annat om sin tid i regeringskansliet och en serie om fyra deckare: Rymmaren, Idealisten, Lobbyisten och Populisten. Boken Det man minns handlar om hans mors demens.

Tillsammans med Lars Olof Lampers skriver Bodström bokserien Svenska Brott, kriminalreportage som skildrar brott via journalistisk research och ett inifrånperspektiv på rättsväsendet. 2016 utkom Bodenfallet, 2017 Trippelmordet i Uddevalla och 2018 Sommarstugemordet i Arboga – den sistnämnda även som ljudboksserie på Tiden, ett digitalt imprint inom Norstedts Förlagsgrupp.

Lars Olof Lampers är journalist och researcher på Sveriges Television och har i många år arbetat med kriminalfall, bland annat som redaktör för Veckans brott. Tillsammans med Thomas Bodström skriver han bokserien Svenska Brott, kriminalreportage som skildrar brott via journalistisk research och ett inifrånperspektiv på rättsväsendet. 2016 utkom Bodenfallet, 2017 Trippelmordet i Uddevalla och 2018 Sommarstugemordet i Arboga – den sistnämnda även som ljudboksserie på Tiden, ett digitalt imprint inom Norstedts Förlagsgrupp.