Omslagsbild: Effekten av Susan

Översättare: Ninni Holmqvist
Utgivningsdatum: 2015-08-24
Recensionsdatum: 2015-09-14
ISBN: 978-91-1-306658-5

Effekten av Susan

Platsen är Köpenhamn. Susan är fyrtiotre år och världsberömd fysiker, mamma till tvillingar och gift med Laban. Dessutom har hon en unik egenskap: hon får andra att bli helt uppriktiga. Problemet är att Susan har missbrukat denna förmåga och därför riskerar ett långt fängelsestraff. Så ser hon en möjlighet som kan göra att hon går fri - hon behöver bara lirka fram hemlig information om Folketingets Framtidskommission. Det blir ett beslut som får oanade konsekvenser för Susan och hennes familj.

Peter Høeg har med Effekten av Susan skrivit en andlöst spännande och civilisationskritisk roman. Här möter vi på nytt hans helt egensinniga blandning av realism och overklighet, tidsförskjutningar och oväntade personporträtt som lockat läsare runt om i världen.

"Effekten av Susan är helt enkelt en totalroman, ett läsäventyr på nivå med den internationella storsuccén Fröken Smillas känsla för snö ... Visst finns det referenspunkter. Man kan jämföra med Margaret Atwoods (eller varför inte Nina Björks) samhällskritik, med Stieg Larssons kombination av moralism och spänning, Dan Browns populärvetenskapliga eskapism. Men ytterst spelar Høeg i denna fulländade comeback i en egen liga, just i sitt mod att närma sig det allvarligaste, det mest smärtsamma och kusliga, med en avväpnande lekfullhet."
Jens Liljestrand, Expressen

Utgiven: augusti 2015
Utgiven: augusti 2015
141 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Jessica Liedberg
Utgiven: mars 2019
"...en kul roman som bågnar av märkliga munkar, balla ballongsfärder och mystiska mord" /UNT
"Som ett manus till en ny storfilm i serien Mission Impossible" "Och det blir ett uppskruvat äventyr, som i Fem-böckerna, eller varför inte: som ett manus till en ny storfilm i serien Mission ImpossibleMed den här familjen har Peter Høeg skapat superhjältar i klass med Millennieböckernas Lisbeth Salander; det finns inte en korridor eller ett källarvalv i allra högsta maktens byggnader som familjen inte vågar sig in i."Mia Gerdin
sverigesradio.se
"God och lätt subversiv underhållning alltså, och ett tämligen suveränt berättande." /GP "Så jag läser Effekten av Susan mest som en regelrätt äventyrsroman av äldre men vital typ.Och som en mycket rolig bok. Hoeg segar inte ut på transportsträckor för att få mer stoppning bland sidorna, hans språk är tvärtom koncentrerat, genomarbetat till den grad att det tvärtom verkar mycket direkt, rakt på sak, med Susans ständigt sarkastiska tonfall som grund, plus dess nyanser och fraseringar, allt förträffligt återgivet av översättaren Ninni Holmqvist. Och Susan är en fascinerande gestalt i sig, mer en saklig lilla My än en störig Pippi Långstrump, om än oberäknelig. /.../God och lätt subversiv underhållning alltså, och ett tämligen suveränt berättande. En skröna berättad kring lägerelden medan höstvinden blåser."Carl Erland Andersson
"Peter Hoeg i toppform" /M-Magasin "Infallen haglar, Peter Hoeg vispar ihop äventyr, deckare, kärlek och science fiction till en smet som rimligen borde bli kaotisk, men i stället – funkar den! Faktum är att läslusten jäser av hans maxade civilisationskritik. Nyckeln? Vråltajt intrig."

Peter Høeg, född 1957, debuterade 1989 med romanen Föreställning om det 20:e århundradet. Sitt stora internationella genombrott fick han med den thrilleraktiga Fröken Smillas känsla för snö (1994), en formidabel succé som även filmatiserades av Bille August, och den kontroversiella uppväxtskildringen De kanske lämpade (1995). Høegs böcker har utkommit i fler än trettio länder och han är en av Nordens mest lästa författare. Hans senaste bok var den kritikerhyllade romanen Effekten av Susan (2015).