Översättare: Inger Johansson
Utgivningsdatum: 2016-09-22
Recensionsdatum: 2016-10-10
ISBN: 978-91-1-306699-8

Den frystorkade brudgummen

Nio berättelser

Fantasyförfattaren Constance Starr har nyss förlorat sin make Ewan i cancer. Ändå hör hon hans röst tala till sig när hon en snöovädersdag försöker klara sig igenom ett strömavbrott. Den åldrade och dödssjuke poeten Gavin Putnam tar motvilligt emot en ung doktorand i tron att hon ska skriva sin avhandling om hans legendariska ungdomsdikter men finner att intervjun gäller hans första flickvän, den framgångsrika fantasyförfattaren C W Starr. Tvillingarna Martin och Marjorie går på avlidna gamla bekantas begravningar, bara för att få känna att de lever.

När Marjories gamla pojkvän, poeten Gavin Putnam, begravs blir tillställningen allt annat än fredlig. Verna möter sin våldtäktsman från high-school på en pensionärskryssning i Arktis och väljer att ta en gruvlig hämnd på honom för all smärta och smälek hon utstått. Småfifflaren och bedragaren Sam tar sin tillflykt till sin antikaffär efter det att hustrun kastat ut honom. När han efter en magasinsauktion öppnar sin vinst får han sitt livs största chock. Jack har förföljts hela sitt liv av den skräckklassiker han skrev som ung student. Nu söker han upp de tre studentkamraterna som varit med och delat på royaltyinkomsterna för att en gång för alla göra slut på eländet.

I Den frystorkade brudgummen konfronteras de till åren komna personerna ofrivilligt med sin ungdomstid med dess inslag av kärlek, svek, och besatthet och drabbas än en gång av det förflutnas motsvarigheter till de vampyrer, gengångare, missfoster och monster som befolkar Edgar Allan Poes, Daphne du Mauriers och Robert Louis Stevensons skräckhistorier. I sin nya bok visar Margaret Atwood prov på sin mest skarpsynta, uppsluppna och humoristiska sida när hon levererar nio förskräckande berättelser om upprättelse, hämnd och mord.

149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: september 2016

"Boken består av nio berättelser i vilka hon mentalt klär av sina karaktärer in på bara benknotorna och hon gör det med en sådan rakknivsvass formuleringsglädje att jag bara kapitulerar." /Ingalill Mosander, Aftonbladet
”Margaret Atwood är suverän på att variera språket, slå an överraskande ackord, men grundtonen är alltid densamma. En skärpa." /GP
"Med skevhet, humor och ett litteraturkunnande som aldrig skriver läsaren på näsan visar Atwood återigen skarpsinne och mästarklass." /Ystads Allehanda
"Margaret Atwood är oerhört precis"
Arbetarbladet

Margaret Atwood föddes i Ottawa 1939 och växte upp i norra Ontario, Québec och Toronto. Hon tog en BA-examen vid Victoria College, University of Toronto, och avlade MA-examen vid Radcliffe College. Margaret Atwoods författarskap har belönats med en mängd litterära priser, däribland Kanadas främsta litterära utmärkelse, Governor General's Award för Tjänarinnans berättelse, och hon har mottagit flera hedersdoktorat. År 2000 fick hon emotta Bookerpriset för Den blinde mördaren.

Margaret Atwood har publicerat mer än fyrtio böcker inom lyrik, noveller, romaner och essäistik och blev 2012 utnämnd till Companion of Literature av The Royal Society of Literature i England.

Hennes böcker ges ut i mer än tjugofem länder och finns översatta till tjugo språk. Margaret Atwood är bosatt i Toronto, Kanada.