Omslagsbild: Nora Webster

Översättare: Erik Andersson
Utgivningsdatum: 2015-09-09
Recensionsdatum: 2015-10-05
ISBN: 978-91-1-306701-8

Nora Webster

Platsen är Wexford, Irland, i slutet av sextiotalet. Nora Webster är fyrtio år och gift med Maurice, sin stora kärlek som en gång räddade henne från de knappa omständigheter under vilka hon växte upp. Livet med honom har varit både enkelt och självklart, med familjen i centrum, hans jobb som lärare och hennes roll som hemmafru. Så händer det ofattbara: Maurice drabbas av en hemsk sjukdom och avlider kort därefter.

Nora blir lämnad ensam kvar med ansvar för allt, inte minst sina två unga pojkar, och trots allas välvilliga blickar och ord så vet hon ögonblickligen att det nu är upp till henne att förhindra familjens undergång. Till hennes hjälp kommer dock en oanad kraft som hon glömt bort fanns där djupt inom henne. Eller med hennes egna ord: "Det finns inget bättre sätt att bli frisk än att sjunga i en kör. Det var därför Gud skapade musiken."

Nora Webster har hyllats för sitt oerhört starka kvinnoporträtt, av flera jämfört med Madame Bovary och Hedda Gabler. En oförglömlig roman om hur vägen till insikt är att tillåta sig själv att sörja och att läka. Ännu en gång har Colm Tóibín visat varför han av så många räknas som en av världens just nu största romanförfattare.

"Med "Nora Webster" har Colm Tóibín skapat ännu ett starkt och nyanserat kvinnoporträtt; ett som börjar med en ensam spröd violin, men slutar i en hel symfoniorkester där varje liten skiftning är avgörande."
"Tóibíns storhet finns i den exakta detaljen"
"Colm Tóibín står i en klass för sig" /UNT "Språket är avskalat och precist, något som Tóibínöversättaren Erik Andersson varsamt återger, och det äger en saklighet och en distans som ibland för tankarna till Muriel Spark och ibland till Alice Munro. Här händer det mycket i det lilla."Marta Ronne
"Colm Tóibín bygger sakta upp spänningen i sin senaste roman "Nora Webster". Det är rasande skickligt gjort." "Hans prosa är ett under av precision och lyhördhet för vem hon är, vad hon tänker, känner och upplever, vilka konsekvenser det får för andra. Liksom i ”Mästaren” byggs spänningen omsorgsfullt upp med små medel, men det som är viktigast får inte sägas, bara antydas eller anas mellan raderna. Jag vet inte hur karln gör men ”Nora Webster” är en strålande bra roman, skickligt översatt av Erik Andersson."Tony Samuelsson
176 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: september 2015

Colm Tóibín, född 1955, räknas som en av Irlands mest framstående författare efter sina hyllade romaner och novellsamlingar. Han skriver regelbundet essäistik för bland annat New York Review of Books och har belönats med flera priser, bland andra IMPAC, Le prix du meilleur livre étranger och Costa Book Award. Han blev 2007 invald i Royal Society of Literature och delar sin tid mellan Dublin och New York. Hans senaste bok på svenska var kortromanen Marias testamente (2014), som också spelades som pjäs på Stadsteatern i Stockholm.