Recensionsdatum: 2015-10-12

Att vara här är att vara på gränsen mellan vård och värld. Kärlek är upprepning.
En pedagogs undran om sina, andras, våra, allas, några barn.
En lesbisk kropp, ett könat rum, en institution och en rytm.
Att tvätta sina händer, att finnas där det finns rinnande vatten, att få tyst på någon.
Att gråta bort ansikten, att höra ihop, att gå hem. Att separera dig ur mig,
att skämmas och att vara stolt.

Sara Hallströms nya diktsamling utspelas i vad som liknar ett klassrum för yngre. Om hennes senaste diktsamling Torg, korg, eko (2010) skrev Göran Sommardahl: "Och det absolut märkvärdiga med Sara Hallströms poesi är att hon hittar en tilltalsvinkel, en utsägelsepunkt som motsäger varje normalt prat. Hon frågar inte hur världen ska vara beskaffad för att vi ska vilja vara där, eller hur vi ska vara beskaffade för att få självklar hemortsrätt. Hon låter själva samhället fråga sig hur det ska vara beskaffat för att stå ut med sig självt, hur det ska kunna inrymma sig självt."

"Poeten Sara Hallström borde bli riktigt riktigt stor." "Sara Hallströms nya diktsamling förstärker hennes ställning som en av de mest intelligenta poeterna inom det svenska språket. Lyra Ekström Lindbäck absorberas. /.../ Ursäkta om det låter flummigt. Jag är så djupt rubbad av den här diktsamlingen att jag inte riktigt vill precisera ”vad den handlar om”. /.../Det här är ingen liten dikt. Faktum är att jag tror att Sara Hallström är en av få samtida poeter som har potential att bli riktigt, riktigt stor. Det svenska litteraturfältet borde börja ge henne det erkännande som hon förtjänar. För här har vi en poet som inte bara har en unik riktning, hon är dessutom så öm och intelligent att hennes skrivande aldrig kommer att stelna."Lyra Ekström Lindbäck
"Det finns en stor inneboende ömhet i Sara Hallströms poesi."
"... dikter som inte pockar på din uppmärksamhet, men som just därför blir nödvändiga som ett alternativ till den larmande larviga världen." /Jönköpings-Posten "I sin fjärde diktsamling utvecklar Sara Hallström sin försynta samhällskritik. Hon gör det i dikter som inte pockar på din uppmärksamhet, men som just därför blir nödvändiga som ett alternativ till den larmande larviga världen."
"Det är därför det blir särskilt intressant att läsa boken i ljuset av vad som sker i världen år 2015." "Plötsligt uppstår en tillfällig legering som får dikten att expandera och betyda mer. Utan dessa omständigheter ger den här samlingen inget bestående intryck, men i Europa som det just nu ser ut blir den nästan politisk, ett slags kvinnoseparatistisk sång för gemenskap. Den som överväger att läsa bör med andra ord göra det nu." Josefin Holmström

Sara Hallström är Årets författare i väst

Hon tar emot prissumman på 20 000 kronor vid utdelningen den 18 januari.

Trinidad Carrillo
172 kr Bok - Danskt band
Utgiven: september 2015

Sara Hallström är poet och skrivarkurslärare, bosatt i Göteborg. Hon belönades 2007 med Mare Kandre-stipendiet för sin bok Rötter smälter, med motiveringen: "sinn­liga dik­ter där män­ni­skor klyvs mitt itu av kol­li­sio­nen mel­lan kär­le­ken och förståndet." Hennes senaste diktsamling var Torg, korg, eko (2010).