Fotograf: David Back
Utgivningsdatum: 2016-04-15
Recensionsdatum: 2016-05-04
ISBN: 978-91-1-307112-1

Fermentera

Mat med jäst, mögel och bakterier

I alla tider har människan använt sig av fermentering för att konservera råvaror, förbättra smak och textur och göra maten mer hälsosam. Bröd, kaffe, vin, blåmögelost, surkål och smör är några exempel på fermenterade livsmedel som i dag blivit vardagsmat.

Den här boken innehåller allt du behöver för att bli en fullfjädrad fermenterare. Lär dig hur du använder bakterier, jäst- och mögelsvampar för att förvandla enkla råvaror till smakrika delikatesser. Experimentera hemma med recept på olika nivåer och fyll skafferiet med allt från egengjord färskost och kimchi till tempeh och indiska dosas. Njut av hemmasyrat smör - eller ge bort en burk i present. Upptäck en värld av komplexa smaker och aromer, långt från industrins standardiserade livsmedel. Du kommer att fascineras av att det smakar olika från gång till gång, beroende på råvara, säsong och handlag.

Utrustningen är enkel, det mesta hittar man i ett vanligt kök. Allt du behöver för att komma igång är burkar och bunkar i några olika storlekar och ingredienser till det du vill göra.

Välkommen in i en värld av smakrik och levande mat!

219 kr Bok - Inbunden
Utgiven: april 2016

Jenny "Surtanten" Neikell är mathantverkaren som lever och andas mikroorganismer. Efter att i flera år ha drivit en framgångsrik syrningsfabrik under namnet Surtantens syrade, arbetar hon nu heltid som föreläsare, författare och fermenteringskonsult med uppdrag inom både näringslivet, akademin och det offentliga. Jenny Neikell är en flitigt anlitad utbildare och har hållit hundratals föreläsningar och kurser, både i Sverige och utomlands. De tidigare böckerna Fermentera och Fermentera 2.0 har båda blivit internationellt prisbelönta och banade väg för fermenteringsvågen i Sverige.