Omslagsbild: Glömskans bibliotek

Utgivningsdatum: 2016-03-04
Recensionsdatum: 2016-03-21
ISBN: 978-91-1-307154-1

Glömskans bibliotek

En essä om demens, vansinne och litteratur

Ulf Karl Olov Nilsson, ibland kallad UKON, är hyllad poet, psykolog och psykoanalytiker. Han har bland annat erhållit Göteborgs-Postens litteraturpris, Svenska Akademiens Kallebergerstipendium och varit nominerad till Augustpriset. Med fallbeskrivningar och exempel ur drygt tjugo år av klinisk praktik, sitt eget liv och litteraturen gestaltar han här svåra frågeställningar vid existensens rand på ett ständigt underhållande, lekfullt och påläst sätt.

Glömskans bibliotek - en essä om demens, vansinne och litteratur är populärvetenskapligt uppbyggd, initierad, personligt hållen och rör sig kring bland annat följande frågor: Vad innebär det att glömma och dö i någon annans namn? Blir man en ny minnessvagare, tröttare och mer förvirrad version av sig själv när man drabbas av demens, eller blir man en annan? Hur kan man år 2015 förhålla sig till den tidiga psykoanalysens symbollära? Hur ska man förstå vansinnesdåd? Hur talar en människa om sig själv under tiden han blir lobotomerad? Blir man friskare av kultur och hur skulle ett poesins apotek kunna se ut? Har psykosen ett eget språk? Och har traumat det?

"Stefan Jonsson läser en finessrik föryngring av den psykoanalytiska kulturkritiken." "'Glömskans bibliotek' föryngrar psykoanalytisk kulturkritik i landet med flera årstider. Boken diskuterar Freud, Jacques Lacan, Donald Winnicott, Octave Mannoni och andra gestalter i traditionen. Den behandlar frågor om demens, trauma, vansinne (para­noia, schizofreni), psykokirurgi (lobotomi), drömtolkning, övergångsobjekt och till sist döden själv.Det sker med originalitet och finess. Genom att låta iakttagelser från psykologins och poesins praktik spegla sig i varandra ger Nilsson nya insikter om såväl psyket som litteraturen, dessa bägge obekväma fenomen som makthavare – politiker, läkare, arbetsgivare – tuktat med allt från lobotomi och censur till psykofarmaka."
"Sinnrik essä om glömskans natur" "Den kunskap med vilken Ukon rör sig över komplexa fält gör "Glömskans bibliotek" till ett ljuvligt svävande exempel på den svåra essägenren."Karin Johannisson
"Och han framstår lite som genrens guldgosse, så intellektuellt spänstig och rikt välorienterad är boken." "Glömskans bibliotek utvecklar i många och skilda spår och på ett utomordentligt uppfordrande sätt synen på språket som öppet för sina brukare. Alltmer framträder UKON som den som på oväntade ställen och i reglerade sammanhang upptäcker och förvaltar en poetisk kvalitet."Barbro Westling
"Ulf Karl Olov Nilssons ständiga frågor gör essän Glömskans bibliotek till en så intressant och spännande läsning" "Glömskans bibliotek är på det hela taget överflödande, fyllt av fakta och teoretiska genomgångar, men också av energi, humor och en liten dos melankoli. /.../ Ibland är han smått genial med sin förmåga att sammanfatta de motsägelser vi lever i i pregnanta formuleringar."

Therese Bohman och Ulf Karl Olov Nilsson nominerade till Augustpriset!

Therese Bohman och Ulf Karl Olov Nilsson (UKON) har nominerats till Augustpriset, ett av Sveriges mest uppmärksammade och prestigefyllda litterära priser.

Göran Segeholm och Helge Hansen
207 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2016
176 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: mars 2016

Ulf Karl Olov Nilsson, också kallad UKON, är poet, psykolog och psykoanalytiker. Han sitter i redaktionen för tidskrifterna Glänta och Arche och har ett femtontal diktsamlingar bakom sig. Han slog igenom med diktsamlingen Stammar (2002) och blev nominerad till Augustpriset för Synopsis (2007). Hans senaste bok var en historisk roman om Henrik VIII, Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek (2014).