Översättare: Jim Jakobsson
Utgivningsdatum: 2016-09-12
Recensionsdatum: 2016-09-28
ISBN: 978-91-1-307359-0

Trädens hemliga liv

Vad de tänker, hur de pratar - en värld du inte visste fanns

I skogen finns ett liv som är helt okänt för oss. Där pågår fantastiska saker: träden kommunicerar med varandra. De tar hand om både varandras avkomma och om gamla och drabbade grannar, de har känslor och minnen. Otroligt? Kanske. Men sant.

Skogsvaktare Peter Wohlleben berättar fascinerande om oväntade och extraordinära förmågor hos träden. Han citerar de senaste vetenskapliga rönen och kombinerar dem med sina personliga erfarenhet av naturen, vilket skapar nya spännande insikter. Vi kanske tror att vi vet det mesta om skogen och känner till allt om träden. Men den som läser Trädens hemliga liv kommer att gå ut i naturen med helt nya kunskaper och ögon. På ett lättillgängligt sätt visar Peter Wohlleben vägen.

"Träden hämtar sina tankar från roten" "En aning vimmelkantig föser jag boken åt sidan, men det är en sådan där positiv vimmelkantighet; snarast en utdragen, småleende häpnad som bryter fram när man fått en glimt av och rentav delvis begripit ett sammanhang som visar sig vara oerhört mycket mer sammansatt än man anade (om man nu anade något)." Erik Bergqvist
"Boken är en ögonöppnare, fylld av så kallade aha-upplevelser, den förmedlar insikter och kunskaper som alla, inte minst naturintresserade, borde ta del av."
Dala-Demokraten
206 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2016
176 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: september 2016

Peter Wohlleben, född 1964, studerade skogsbruk och tillbringade över tjugo år som tjänsteman i Forestry Commission. Men eftersom han ville omsätta sina idéer om ekologi i praktiken slutade han på sitt jobb och han driver numera en miljövänlig privat skogsmark, där han arbetar för återlämnande av urskogar. Han håller föreläsningar och seminarier och har skrivit flera böcker om skogar och naturskydd.

Med Trädens hemliga liv fick han 2015 ett enormt publikt genombrott. Den har blivit en monumental försäljningsframgång i Tyskland med närmare en halv miljon sålda exemplar, och den utkommer nu i många länder. Nu i år följde han upp framgången med Djurens gåtfulla liv och dessa båda böcker har växelvis legat etta och tvåa på den tyska bestsellerlistan hela året.