Omslagsbild: Vid foten av Montmartre

Utgivningsdatum: 2016-08-25
Recensionsdatum: 2016-09-12
ISBN: 978-91-1-307361-3

Vid foten av Montmartre

På en boulevard nära Montmartre ligger Mancebos speceriaffär. På en våning ovan bor han med sin familj, och rakt över boulevarden finns kusinen Tariqs skomakeri. Livet går sin gilla gång, men i ett slag förändras hans tillvaro då madame Cat kommer in och ger honom i uppdrag att spionera på hennes man som hon tror är otrogen. Mancebo blir en ambitiös om än nervös detektiv och upptäcker att saker inte är som han trott.

Samtidigt, inte långt därifrån, sitter en journalist på ett café och arbetar. Plötsligt kommer en man och frågar: Väntar ni på monsieur Bellivier? Hon svarar ja, och hamnar på ett kontor med en tillsynes meningslös uppgift - att under några veckor vidarebefordra mail. Efter varje arbetsdag får hon blommor av receptionisten. Varför? Och vem är monsieur Bellivier?

Britta Röstlunds debutroman är en gåtfull, rolig och spännande historia som utspelar sig i Paris. Med stegrande nyfikenhet och fascination följer man berättelsen till det överraskande slutet.

200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2016
55 kr Bok - Pocket
Utgiven: mars 2017
Utgiven: augusti 2016

Britta Röstlund är sedan 15 år bosatt i Paris, där hon arbetar som frilansjournalist. Reportagen handlar om allt från modemässan i Paris till det politiska läget i landet. Har även varit chefredaktör för tidningen tête à tête, en tidning på svenska om Frankrike. 2016 romandebuterade hon med Vid foten av Montmartre som är såld till häpnadsväckande tolv länder.