Översättare: Nancy Westman
Utgivningsdatum: 2017-01-04
Recensionsdatum: 2017-01-25
ISBN: 978-91-1-307412-2

Skuggorna vi bär

Stig Dagerman möter Etta Federn i Paris 1947

Stockholm 1947. Stig Dagerman, den unge författaren vars namn är på allas läppar, arbetar febrilt på en ny pjäs. Han kommer att kalla den Skuggan av Mart. Den handlar om en kvinna och hennes två söner. Förebilderna är den österrikisk-judiska författarinnan Etta Federn; Jean, hennes äldste son, död hjälte i den franska motståndsrörelsen; och Michel, hennes yngre son. Stig Dagerman besökte Etta Federn i Paris några veckor innan han börjar skriva på sin pjäs.

Ungefär sextio år senare kontaktas jag av Nancy Pick - en amerikansk släkting till Etta Federn. Hon har hört talas om pjäsen och vill veta mer. Nancy och jag bedriver, på var sitt håll, en högst personlig och passionerad forskning.

Skuggan av Mart kommer att föra samman Nancy och mig, men pjäsen driver oss också isär. Varför har Stig skapat ett så grymt porträtt av Etta? Varför ville han ställa ett sådant monster till modersgestalt på scen? Vad hände egentligen när Stig och Etta möttes? Nancy och jag beslutar oss för att gemensamt forska vidare. Det här är kanske vår chans att verkligen komma Etta och Stig in på livet.

Lo Dagerman

"De båda författarna är varsamma och kloka i sitt sätt att resonera omkring förlaga och litterär gestaltning ..."
Dagens Nyheter
”Lo Dagerman och Nancy Pick besitter det intellektuella modet att skärskåda fädernas skuggor. Med imponerande energi och tålamod gräver de fram fakta och fyller igen luckor.”
Aftonbladet
"Detektivarbetet är spännande att följa, precis som deras tankar om det de upptäcker."
Arbetarbladet
"Om man är intresserad av hur ett litterärt verk blir till, och kanske framför allt av Stig Dagerman och hans tid så ska man absolut läsa den här boken." /Yukiko Duke
Gomorron Sverige

I skuggan av en pjäs

Sverigeaktuella Lo Dagerman och Nancy Pick om arvet efter Stig Dagerman och Etta Federn.

Mandy Demuth
206 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2017
176 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: januari 2017

Lo Dagerman är dotter till Stig Dagerman och skådespelerskan Anita Björk. Lo har bott och arbetat i USA i över trettio år. Hon är utbildad i kollektivtrafikplanering och psykologi, och har bl.a. arbetat som skolkurator i Washington D.C. där hon bor med sin man. Lo driver många olika projekt ämnade att göra Stig Dagermans författarskap bättre känt framförallt i USA, bl.a. två kortfilmer i samarbete med sonen Dan Levy Dagerman.

Nancy Pick arbetar som skribent, redaktör och översättare. Hon har skrivit The Rarest of the Rare om de naturhistoriska skatter som ägs av Harvard University. I Sverige har Nancy bl.a. arbetat med Jeppe Wikströms fotobok A Day in the World. Tillsammans med författaren Robert Karjel har hon översatt thrillern De redan döda som kom ut i USA 2015. Nancy bor med sin familj i västra Massachusetts.