ca 44 g

Skuggorna vi bär

”De båda författarna är varsamma och kloka i sitt sätt att resonera omkring förlaga och litterär gestaltning …”

”Lo Dagerman och Nancy Pick besitter det intellektuella modet att skärskåda fädernas skuggor. Med imponerande energi och tålamod gräver de fram fakta och fyller igen luckor.”

”Detektivarbetet är spännande att följa, precis som deras tankar om det de upptäcker.”

”Om man är intresserad av hur ett litterärt verk blir till, och kanske framför allt av Stig Dagerman och hans tid så ska man absolut läsa den här boken.” /Yukiko Duke

När författaren Stig Dagerman och skådespelaren Anita Björk 1950 blir ett par är de båda 28 år och redan omsusade. Han en etablerad författare, känd för sina romaner, dagsedlar och reportaget Tysk höst, hon en stjärna på uppgång, snart efterfrågad i Hollywood. Vad som är mindre känt är att han nu har problem att skriva. 1951 får de en dotter, men de kan inte gifta sig förrän 1953. Anitas enkla bröllopsring bär inskriften ”Himlen nära”. Anita har då nått internationell ryktbarhet, medan man fortfarande väntar på en ny Dagermanroman. Den kommer, lovar Stig. Ett år senare får ett chockat Sverige veta att Stig Dagerman hittats död i sitt garage.
Lo Dagerman var länge tveksam till att tala om sina föräldrars ”konstnärsäktenskap”. Vad som kunde låta romantiskt dolde ju ett trauma. Hur skulle hon kunna berätta och samtidigt värna om deras integritet? Hon lusläste personliga anteckningar, dagböcker, brev och intervjuer, för att få fram deras egna röster. Så att Stig och Anita själva skulle få komma till tals. Himlen nära är en bok om konstnärskap, livskamp och kärlek, mot en bakgrund av kulturscenen under 1900-talets andra hälft. Den slutar inte med Stigs död, utan utforskar vad som följde i dess spår och ställer frågan hur man håller en skapandeprocess levande.I år skulle Stig Dagerman (1923–1954) och Anita Björk (1923–2012) ha fyllt 100 år.

Lo Dagerman

Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk

Stockholm 1947. Stig Dagerman, den unge författaren vars namn är på allas läppar, arbetar febrilt på en ny pjäs. Han kommer att kalla den Skuggan av Mart. Den handlar om en kvinna och hennes två söner. Förebilderna är den österrikisk-judiska författarinnan Etta Federn; Jean, hennes äldste son, död hjälte i den franska motståndsrörelsen; och Michel, hennes yngre son. Stig Dagerman besökte Etta Federn i Paris några veckor innan han börjar skriva på sin pjäs.

Ungefär sextio år senare kontaktas jag av Nancy Pick - en amerikansk släkting till Etta Federn. Hon har hört talas om pjäsen och vill veta mer. Nancy och jag bedriver, på var sitt håll, en högst personlig och passionerad forskning.

Skuggan av Mart kommer att föra samman Nancy och mig, men pjäsen driver oss också isär. Varför har Stig skapat ett så grymt porträtt av Etta? Varför ville han ställa ett sådant monster till modersgestalt på scen? Vad hände egentligen när Stig och Etta möttes? Nancy och jag beslutar oss för att gemensamt forska vidare. Det här är kanske vår chans att verkligen komma Etta och Stig in på livet.

Lo Dagerman

Skuggorna vi bär

Nancy Pick, Lo Dagerman