Omslagsbild: Vrålstark & skiträdd

Utgivningsdatum: 2017-09-18
Recensionsdatum: 2017-10-04
ISBN: 978-91-1-307212-8

Vrålstark & skiträdd

Marie Göranzon berättar om sitt liv för Stina Jofs

I år är det 50 år sedan Marie Göranzon gick ut Dramatens elevskola eller Statens skola för scenisk utbildning, som den kom att byta namn till. Hon var den första kvinnan med barn som antogs. När Dramatens dåvarande chef, Ingmar Bergman, blev varse att Marie var relativt nyförlöst reagerade han med förvåning, närmast chock. Är hon? Har hon? Det är klart flickan ska in, men hur fan ska hon klara det?

Det barn som många trodde skulle bli ett hinder i Marie Göranzons framtida karriär, blev hennes räddning. Det finns något i mig som skulle kunna bära åt helvete, en känsla av att jag går mot ett stup och inte har vett att stanna. Lolo tvingade mig att ta grabbatag om livet, med tydliga uppgifter: byta blöja, mata, natta, trösta. Livet fick en riktning, på riktigt. Barnet, alla sex barn, har hållit mig från bråddjupen.

I 50 år har hennes arbetsplats, med några utflykter till privatteatrar, tv- och filmvärlden, varit Dramaten. Där hänger numera hennes porträtt. Marie Göranzon har arbetat med alla de stora regissörerna, de mäktiga kollegorna, bråkstakarna och genierna. Mött framgång, motstånd och genomlevt katastrofer.

Under åren har hon frikostigt delat med sig av sina åsikter men säger att hon borde ha hållit käften oftare .

I Vrålstark & skiträdd berättar hon öppenhjärtigt om barnen, drömmen, kärleken, rollerna, kampen och makten.

196 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2017
59 kr Bok - Pocket
Utgiven: augusti 2018
49 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: september 2017

Expressens kulturpris till Marie Göranzon

Den bokaktuella skådespelaren hyllas för sin långa gärning på scen och sitt starka ställningstagande under Metoo.

”Det finns personer jag fortfarande inte hälsar på”

I Vrålstark & skiträdd berättar legendaren Marie Göranzon om sin 50-åriga karriär, om barnen, drömmen, kärleken och kampen.

Stina Jofs är senior editor på månadsmagasinet Vi där hon sedan år 2000 haft olika chefspositioner. Hon har under åren nominerats till Stora Journalistpriset, Årets journalist samt Årets stilist. 2014 skrev Stina Jofs tillsammans med förre statsministern Ingvar Carlsson biografin Lärdomar, en personlig betraktelse över Carlssons barndom och år vid makten.

2017 är det 50 år sedan Marie Göranzon gick ut Dramatens elevskola. Hon var den första kvinnan med barn som antogs. När Dramatens dåvarande chef, Ingmar Bergman, blev varse att Marie var relativt nyförlöst reagerade han med förvåning, närmast chock. Är hon? Har hon? Det är klart flickan ska in, men hur fan ska hon klara det? I 50 år har hennes arbetsplats, med några utflykter till privatteatrar, tv- och filmvärlden, varit Dramaten. Marie Göranzon har arbetat med alla de stora regissörerna, de mäktiga kollegorna, bråkstakarna och genierna. Mött framgång, motstånd och genomlevt katastrofer. I Vrålstark & skiträdd berättar hon öppenhjärtigt om barnen, drömmen, kärleken, rollerna, kampen och makten.