Omslagsbild: Den goda gröna julen

Fotograf: Karoline Jönsson
Utgivningsdatum: 2017-11-09
Recensionsdatum: 2017-12-06
ISBN: 978-91-1-308065-9

Den goda gröna julen

Skönaste julen med godaste maten - och allt är helt vegetariskt! Den goda gröna julen har alla recept du kan önska för en verkligt god jul från glöggmingel och adventsfika till vintermiddagar, ett fullspäckat julbord och godis att slå in i en klapp.Här hittar vi klassiker som köttbullar, Jansson, lussekatter, ostkaka och inläggningar i grön kostym varvat med nykomponerade grönsaksrätter av vinterns råvaror. Det blir en högtid som ingen vill missa med mat som passar hela släkten och du kommer önska att julen varar än till påska!

Boken är indelad i fyra kapitel bakning, drycker, julbordet samt mellandagsmat. I kapitlen om bakning och drycker finns helt växtbaserade recept på gamla julklassiker som lussekatter, farmors gamla pepparkaksrecept, fudge, knäck, glögg och även nyare påfund men med välkända smakkombinationer. I kapitlet om mellandagsmat får man både tips på hur man kan använda sina rester samt laga ny mat på råvaror som kanske blivit över men också helt fristående rätter som jag tycker passar väldigt bra i jultid. Mat som är varm, mättande och kort och gott smakar lite juligt. I många delar av världen används våra julkryddor till den vardagliga maten året om och genom att blicka utåt i världen har jag hittat en hel drös av alternativa julmiddagar. Kanske något att laga om man är själv eller ska jobba och inte hinner svänga ihop ett helt julbord. Eller kanske just att äta under mellandagarna när släktingar kommer över som man inte hade möjlighet att fira julafton med. Och såklart helt perfekt mat att tjuvstarta julen med redan i november när de stora entusiasterna börjar pynta och sjunga julånger.

149 kr Bok - Inbunden
Utgiven: november 2017

Fira den goda gröna julen!

I Karoline Jönssons nya bok lagar hon traditionell julmat – och bjuder på nya smaker. Vi bjuder på ett recept ur boken.

Karoline Jönsson bor på en liten sekelskiftesgård i Skåne med sin sambo och en samling katter och höns. Hon jobbar som receptkreatör och matfotograf, och har bland annat ett fast inslag i tidningen Vego. Under flera år drev hon den populära bloggen Det gröna skafferiet, som utsågs till Sveriges bästa matblogg 2012. 2014 gav hon ut kokboken Det gröna skafferiet, som belönades med silvermedalj i Gourmand World Cook Book Awards. 2017 kom böckerna Det goda gröna och Den goda gröna julen. Nu hittar vi Karoline Jönsson på www.sjalvhushallningsprojektet.se där vi får följa hennes vardag.