Omslagsbild: Asparna

Utgivningsdatum: 2017-08-24
Recensionsdatum: 2017-09-11
ISBN: 978-91-1-307772-7

Asparna

Två syskonpar, två skilda tidsepoker, och en baron med ett tvingande begär efter att tämja det vilda. I Hanna Nordenhöks nya roman närmar sig varandra till synes avlägsna händelseförlopp runt ett magnetiskt epicentrum: Råby ungdomsvårdsanstalt, Sveriges äldsta räddningshus för förvildade barn . Här finns pojken från fattigkvarteret Jerusalem i 1840-talets Malmö, och en varg som illavarslande hålls som bandhund på ett skånskt lantgods. Här finns de såriga minnena av en liten bror i Kittyryggsäck. Här finns också hans syster, som under en het och gråaktig sommar i stadens utkant tagit till sin uppgift att skriva deras historia.

Asparna är en mörkt sjungande berättelse som inspireras av verkliga händelser och platser. Mer än något är den en skildring av syskonkärlek och social utsatthet och om hur synen på brott och straff, sjukdom och läkning, arv och miljö klingat genom flera sekel. En tråd tunn och darrande som ett asplöv spänns upp mellan rädsla och räddning i en hypnotisk roman om en stad och dess förlorade barn.

"Nordenhök har ett precist men samtidigt mångbottnat och musikaliskt språk som flyter lätt över sidorna och in i läsaren." John Sjögren
Svenska Dagbladet
”Nordenhök har skrivit sin hittills främsta roman” Eva Ström
Sydsvenskan
”Nordenhök har ett bedövande vackert förtätat och hänförande språk.” Cecilia Persson
Bblat
”Det är en fantastiskt vackert berättad roman, som klarar att hålla i en sorts betraktande ton, utan att bli statisk.” Malin Ullgren
Expressen
147 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: augusti 2017
189 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2017

Hanna Nordenhök är författare född 1977, bosatt i Stockholm och verksam som litteratur- och teaterkritiker. Efter två rosade diktsamlingar, Hiatus (2007) och Bländare (2009), debuterade hon som romanförfattare med Promenaderna i Dalby Hage (2011). Hennes andra roman, Det vita huset i Simpang, utspelar sig delvis i Nederländska Ostindien på 30-talet, delvis i nutidens Stockholm. I den senaste romanen Asparna står Råby ungdomsvårdsanstalt, Sveriges äldsta ”räddningshus för förvildade barn”, i centrum för i tid och rum till synes avlägsna händelser och människoöden.

Hanna Nordenhök tilldelades GP:s litteraturpris 2013 med motiveringen: "Göteborgs-Postens litteraturpris 2013 tilldelas Hanna Nordenhök för ett författarskap som djärvt banar sig väg från poesins linjer till romanens minnesdjup där det förflutna både faller sönder och består i en självlysande och exakt utmätt prosa."

Hanna Nordenhök har för sitt författarskap mottagit priser och utmärkelser från bland annat Svenska Akademien och Samfundet de Nio.