Översättare: Camilla Frostell
Utgivningsdatum: 2017-08-03
Recensionsdatum: 2017-08-21
ISBN: 978-91-1-307432-0

Oneiron

En fantasi om sekunderna efter döden

Sju kvinnor från olika kulturer, med olika språk, är församlade i ett vitt tillstånd, ett utrymme som saknar gränser. Tiden är sekunderna efter döden. Men tiden är samtidigt satt ur spel; de sju kvinnorna får berätta sina livs historier och för en gångs skull är de fria från alla band, inte minst de patriarkala. Så utvecklas romanen till en samling självporträtt, ett litterärt mästerverk, under feministiska förtecken.

Lindstedts fantasi om sekunderna efter döden drar läsaren in i ett vitt mellantillstånd där tid och plats inte existerar längre. Detta okända mellan livet och döden utgör Oneirons avskalade scen som äntras av sju kvinnor. Så småningom slocknar deras fysiska behov: de känner inte längre hunger, de behöver inte ens andas. Kvinnorna kommer från olika hörn av världen: Polina är rysk bokförare, Rosa Imaculada brasiliansk hjärttransplantationspatient och Nina en fransk dam som väntar tvillingar. Holländska Wlbgis har cancer och Maimuna från Senegal drömmer om att bli modell. Den yngsta är österrikiska Ulrike. Sällskapets centralfigur är Shlomith, amerikansk-judisk performanskonstnär, vars anorektiska kulturella upptäcktsfärd tänjer Oneirons kroppslighetstema till det yttersta.

209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2017
147 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: augusti 2017
”Intelligent, ytterst fantasifull och mycket annorlunda”
”Överväldigande fantasi om döden [...] Det är inte direkt en trösterik vision, men sinnlig och omskakande. Vibrerande av liv.” Elin Ruuth
Norrbottens-Kuriren
”Jag är inte förvånad över att detta hisnande kammarspel vunnit och nominerats till en rad priser.” Annina Rabe
Expressen
”Lindstedt syr ihop sin osannolika berättelse med de flinkaste av författarhänder – ”Oneiron” är en spektakulär roman.”
Svenska Dagbladet

Laura Lindstedts (f. 1976) andra roman Oneiron belönades med Finlandiapriset 2015 och är nominerad till Nordiska Rådets Litteraturpris. Hyllad av kritikerna och såld i över 40.000 ex i Finland. Översatt till tolv språk. Hennes debutroman Sakset (Saxen , 2007) var nominerad till Finlandiapriset. För närvarande färdigställer Lindstedt sin doktorsavhandling om problemet med kommunikation i Nathalie Sarrautes produktion.