Omslagsbild: Litet land

Översättare: Maria Björkman
Utgivningsdatum: 2018-02-22
Recensionsdatum: 2018-03-12
ISBN: 978-91-1-307730-7

Litet land

Gabriel är 10 år och bor i Burundis huvudstad Bujumbura med sin franske far, sin rwandiska mor och sin lillasyster Ana. Han tillbringar det mesta av sin lediga tid med ungarna på gatan, på ständiga upptåg, de tjuvröker i en gammal övergiven bil eller badar bland flodhästar i Tanganyikasjön. Gabriel är ett känsligt barn som registrerar känslostämningar mellan föräldrarna när äktenskapet knakar i fogarna. Modern anklagar fadern för att vara rasist och överger familjen för sin rwandiska släkt.

Men spänningarna existerar inte bara mellan föräldrarna utan när Burundi för första gången får en demokratiskt vald president 1993, som genast avsätts i en blodig statskupp, bryter det latenta våldet mellan hutuer och tutsier ut. Gabriel får klart för sig att han inte är svart utan räknas som vit och att han dessutom är tutsi och därmed ett villebråd för soldaterna. När våldet trappas upp i både Burundi och Rwanda försöker Gabriel förgäves isolera sig i sin lilla värld genom att ta sin tillflykt till kamratgänget. Men våldet har brutaliserat leken och några av pojkarna har redan blivit soldater som tagit lagen i egna händer.

Nu kräver de att Gabriel ska döda en man de tagit till fånga.

189 kr Bok - Flexband
Utgiven: februari 2018
147 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: februari 2018

”Litet land är en perfekt roman ... En mästerlig skildring om en liten pojke i blodbadets Rwanda”
”Litet land är en makalös bok.” ”Han har en poetisk ådra som kommer till uttryck i färgstarka och träffande bilder.”

”En bok om det förlorade paradiset”

Gaël Fayes debut Litet land är en gripande berättelse om mänsklighet och feghet, förlagd till 1990-talets krig i Burundi och Rwanda.

Gaël Faye föddes 1982 i Burundi till en rwandisk mor och en fransk far. Familjen flydde de blodiga konflikterna på 90-talet och slog sig ner i Paris förorter. Han är även musiker med influenser från såväl kreolsk litteratur som hiphopkulturen och släppte sitt debutalbum Pili Pili sur un croissant beurre 2013. Nya albumet Rythme et botanique släpps våren 2018. Litet land är hans litterära debut, såld till mer än femton länder.