Recensionsdatum: 2018-05-23
Mediekontakt: Åsa Steen
ISBN: 978-91-1-308132-8

Svenska brott - Sommarstugemordet i Arboga

Sent på kvällen den 3 augusti 2016 kommer det desperata larmet från en 63-årig kvinna i sommarstugan vid Hjälmaren.

Jag har fullt av hål i kroppen, skriker hon till SOS-operatören.

Kvinnan är chockad och svårt skadad av flera knivhugg. I sängen bredvid ligger hennes man död, även han knivhuggen. Det här blir upptakten till ett av de senaste årens mest omskrivna och sensationella mordfall, där spåren snart leder bakåt till ytterligare ett misstänkt mord; det visar sig att den 63-åriga kvinnans dotter ett år tidigare förlorat sin make i en drunkningsolycka, precis vid samma sommarstuga. Nu får utredarna anledning att titta närmare på det fallet, liksom på om dottern kan ha något med knivattacken på föräldrarna att göra.

I boken Sommarstugemordet i Arboga i serien Svenska brott följer vi mordfallet och trådarna bakåt, därefter också rättegångarna i tingsrätten och hovrätten fram till domarna

209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: maj 2018
149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: maj 2018

Bodström & Lampers debuterar som ljudserieförfattare

Svenska brott: Sommarstugemordet i Arboga handlar om ett av senare års mest sensationella mordfall. Vi bad experterna berätta mer om serien som finns ute nu!

Thomas Bodström, född 1962, är advokat och före detta justitieminister (2000–2006). Han driver en av Sveriges största brottmålsbyråer och medverkar regelbundet som juridisk expert i radioprogrammet Äntligen morgon. Thomas Bodström har skrivit flera böcker, bland annat om sin tid i regeringskansliet och en serie om fyra deckare: Rymmaren, Idealisten, Lobbyisten och Populisten. Boken Det man minns handlar om hans mors demens.

Tillsammans med Lars Olof Lampers skriver Bodström bokserien Svenska Brott, kriminalreportage som skildrar brott via journalistisk research och ett inifrånperspektiv på rättsväsendet. 2016 utkom Bodenfallet, 2017 Trippelmordet i Uddevalla och 2018 Sommarstugemordet i Arboga – den sistnämnda även som ljudboksserie på Tiden, ett digitalt imprint inom Norstedts Förlagsgrupp.

Lars Olof Lampers är journalist och researcher på Sveriges Television och har i många år arbetat med kriminalfall, bland annat som redaktör för Veckans brott. Tillsammans med Thomas Bodström skriver han bokserien Svenska Brott, kriminalreportage som skildrar brott via journalistisk research och ett inifrånperspektiv på rättsväsendet. 2016 utkom Bodenfallet, 2017 Trippelmordet i Uddevalla och 2018 Sommarstugemordet i Arboga – den sistnämnda även som ljudboksserie på Tiden, ett digitalt imprint inom Norstedts Förlagsgrupp.