Omslagsbild: Fotohandlaren i Bizonien

Utgivningsdatum: 2018-01-04
Recensionsdatum: 2018-01-24
ISBN: 978-91-1-308150-2

Fotohandlaren i Bizonien

En spionberättelse

Jan Bergmans succé Sekreterarklubben följs nu av en ny bok om kalla kriget. Fotohandlaren i Bizonien var en östtysk spion i Västtyskland som avslöjades 1967. Men var han verkligen spion eller ett offer utnyttjad av den östtyska underrättelsetjänsten. Eller av den västtyska? Var han en man som likt Faust sålde sin själ till djävulen, men till vilken djävul? Fanns det en genuin övertygelse i botten, eller handlade allting bara om pragmatisk överlevnad?

Berättelsen om fotohandlaren Heinrich Schneider är en historia om det nya Tyskland som växte fram ur krigets ruinhögar, om Bizonien, landet som inte fanns, men som fanns ändå. En spännande resa från slutstridens Berlin 1945, till det tyska undrets Nürnberg, och till Stasis Östberlin. Möt den västtyske spionchefen Reinhard Gehlen, hans östtyske motsvarighet Markus Wolf och deras soldater, men framför allt fotohandlaren som spelade ett mycket högt spel.

Eller gjorde han inte det? Varför blir man egentligen spion?

”Lysande berättat om spionaget under kalla kriget” [...] ”Bergmans skildringar av de mest dramatiska skeendena i den europeiska efterkrigshistorien är lysande historieskrivning. [...] Bergmans bok bygger på ett imponerande kännedom om tysk och europeisk efterkrigshistoria, den historien är viktig att känna till, dess konsekvenser leder via järnridåns fall, Östtysklands, Sovjets och Warzawapaktens upplösning, rakt in i vår tid.” Göran Kastlund
Dala-Demokraten

Varför blir man egentligen spion?

Jan Bergman är tillbaka efter succén med Sekreterarklubben. Den nya boken Fotohandlaren i Bizonien handlar om spioner under kalla kriget.

189 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2018
147 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: januari 2018

Jan Bergman är född i Stockholm 1956. Efter studier i historia och journalistik började han arbeta som tv-producent på Sveriges Television 1979. Han var bland annat programledare för Filmkrönikan och har producerat en lång rad historiska dokumentärer. Mest känd för den stora tv-publiken är han för sina Stockholmsskildringar: Guldkorn och Stockholmspärlor. Jan Bergman har tidigare utgivit Mina egna Stockholmspärlor 70-talet (2005) och Stad i förvandling (2009), Stockholmspärlor (2010), och Sekreterarklubben (2014).