Översättare: Johanna Hedenberg
Utgivningsdatum: 2018-08-20
Recensionsdatum: 2018-09-03
ISBN: 978-91-1-307624-9

Skuggan av en dotter

3. Tre berättelser om kärlek

Leda har för en tid sedan gått igenom en skilsmässa och lever för sitt arbete som engelsklärare, när hon inte ägnar hon sig åt sina två döttrar. När dessa är stora nog att flytta hemifrån väljer de att förena sig med sin far som är bosatt i Kanada. Leda fasar för att bo själv och tror att hon ska lida av ensamhetens gissel. Tvärtemot vad hon föreställer sig, blir ensamtillvaron en befrielse och hon känner sig helt enkelt lättad över att slippa ansvaret. Leda beslutar sig för att åka på semester vid havet, till en liten badort i södra Italien för att riktigt rå om sig själv. Men efter några dagars avkoppling i lugn och ro börjar saker hända som hotar hennes jämvikt. En skrikig och påflugen familj gör entré på stranden och de gör hotfulla utfall mot de övriga badgästerna. När ett av barnen i famljen tappar sin docka på stranden utlöses en räcka händelser som överskuggar hela semestervistelsen. Leda börjar rannsaka sig själv och de val hon gjort som maka och mor, kanske inte alltid vad man förväntar sig av en mamma.

189 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2018
147 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: augusti 2018
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Odile Nunes
Utgiven: augusti 2018

”… en raffinerat skickligt komponerad roman … tecknad med mästerlig hand.”

Den italienska författaren Elena Ferrante debuterade 1992 med Plågsam kärlek som tillsammans med Dagar av ensamhet och Skuggan av en dotter utgör en löst sammanhållen trilogi om kärlekens baksida. Men det var med Neapelkvartetten som Ferrante nådde internationell ryktbarhet. Ferrante har också skrivit barnboken Stranden på natten. Hösten 2018 börjar en tv-serie baserad på böckerna om Lenù och Lila sändas på HBO.