Omslagsbild: Namnens hus

Översättare: Erik Andersson
Utgivningsdatum: 2018-09-05
Recensionsdatum: 2018-09-24
ISBN: 978-91-1-308096-3

Namnens hus

Myten om Agamemnon och Klytaimnestra står i fokus i Colm Tóibíns nya kritikerhyllade roman. Samma dag som hans dotter ska gifta sig beordrar Agamemnon hennes död. Hon förs till offerplatsen och kort därefter råder gynnsamma vindar så att fadern snabbt kan föra sin armé mot slagfältet. Hans belöning för att ha blidkat gudarna är framgångsrika segrar i det trojanska kriget.

Under Agamemnons frånvaro i kriget styr hustrun Klytaimnestra i Mykene. Hon vägrar att förlåta sin make för att ha offrat dottern Ifigenia och ger sig in i ett våldsamt spel om makt, kärlek och svek. Hon uppvaktar den fängslade Aigisthos och tillsammans med honom börjar hon smida planer på att mörda Agamemnon den dagen han återvänder från sitt segerrika fälttåg.

I sin nya roman Namnens hus uppdaterar Colm Tóibín den tidlösa grekiska myten och låter oss krypa under huden på en sviken kvinna vars sorg och tanke på hämnd upptar hela hennes sinne. Berättelsen blir på så sätt också en skildring av ett mångbottnat moderskap - skildrat framförallt ur sonen Orestes och dottern Elektras perspektiv - och ansluter sålunda till Tóibíns senare romaner Marias testamente och Nora Webster.

"Att Tóibín lyckas så väl beror till stor del på kraften i hans språk: en nästan perfekt blandning av konstnärlig återhållsamhet och underbar känsla för detaljer. Namnens hus är en oförglömlig läsupplevelse." Mary Beard

"Med Namnens hus befäster Colm Tóibín positionen som en av de stora nutida europeiska berättarna." Dagens Nyheter

209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2018
139 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: september 2018

Ett våldsamt spel om makt, kärlek och svek

DN har kallat Colm Tóibín för en av de stora nutida europeiska berättarna – nu är han aktuell med romanen Namnens hus.

Colm Tóibín, född 1955, räknas som en av Irlands mest framstående författare efter sina hyllade romaner och novellsamlingar. Han skriver regelbundet artiklar för bland annat New York Review of Books och har belönats med flera priser, bland andra IMPAC, Le prix du meilleur livre étranger och Costa Book Award. Han blev 2007 invald i Royal Society of Literature och delar sin tid mellan Dublin och New York. Hans senaste böcker på svenska är kortromanen Marias testamente (2014), som också spelades som pjäs på Stadsteatern i Stockholm, och den kritikerhyllade romanen Nora Webster (2015).