Omslagsbild: Vernon Subutex 1

Översättare: Kristoffer Leandoer
Utgivningsdatum: 2018-10-03
Recensionsdatum: 2018-10-22
ISBN: 978-91-1-308473-2

Vernon Subutex 1

Vernon Subutex är en medelålders man med god smak och kvinnotycke, innehavare av den i punk- och rockkretsar smått kultförklarade skivaffären Revolver som efter 25 år faller offer för digitaliseringen och tvingas i konkurs. Vernon är en extremt igenkännlig typ, den åldrade rockaren som börjat bli sina egna minnens parasit och anser att allt var bättre förr. Han lever ändå relativt gott på sitt lager när han handgripligen vräks från sin lägenhet och hamnar på gatan med inga andra tillgångar än sitt Facebookkonto, telefonens adresslista samt den avlidne rockstjärnan Alex Bleachs efterlämnade och outgivna inspelningar Nu jagas plötsligt Vernon av skivproducenter, nättroll och före detta porrstjärnor. Alla vill ha sin del av kakan.

Vernon Subutex-trilogin har jämförts med såväl Balzac som Houllebecq. Det är en närgången undersökning av det moderna Frankrikes mörka vrår och ett panorama över Paris och en förlorad generation.

189 kr Bok - Inbunden
Utgiven: oktober 2018
147 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: oktober 2018

”Smärtsamt cool punk-burlesk”

Vernon Subutex-trilogin av Virginie Despentes är bitsk satir som jämförts med Houellebecq. Nu kommer första delen.

Virginie Despentes (f.1969) debuterade med den våldsfeministiska romanen Baise-moi (Knulla mig, 1993), som också blev en skandalomsusad film. Sedan dess har hon gett ut ett tiotal romaner, varav Apocalypse baby från 2011 översattes till svenska och belönades även med det välrenommerade Renaudot-priset. Despentes sitter i juryn för Frankrikes mest prestigefulla pris Goncourt-priset.