Omslagsbild: Naturens dolda nätverk

Översättare: Jim Jakobsson
Utgivningsdatum: 2018-09-21
Recensionsdatum: 2018-10-10
ISBN: 978-91-1-308376-6

Naturens dolda nätverk

Naturen är full av överraskningar. Allt levande sammanflätas i ett finmaskigt och vittförgrenat nätverk som vi troligen aldrig helt kommer att förstå. Och kanske lika bra det - då kan vi fortsätta att förundras. Samtidigt finns det mycket att lära, upptäcka och värna om.

Den passionerade skogvaktaren Peter Wohlleben tar oss med på en resa till en hemlig värld av fascinerande växelverkan och dolda samband: Tranor som saboterar den spanska skinkproduktionen och barrträd som skapar regn. Kunnigt och nyfiket rör han sig mellan olika arter och livsmiljöer. Han berättar varför myrorna håller bladlöss som husdjur och hur en upplyst strandpromenad kan innebära slutet för en nykläckt havssköldpadda.

Det är en värld av intriger som rymmer både kärlek och ond bråd död. Ett noga avvägt system av jägare och jagade, utrotning och återkomst. Som när vargarna kommer tillbaka till Yellowstone och startar en kedjereaktion som får floderna att ändra sin väg genom landskapet. I naturens kretslopp är balansen skör och Wohlleben visar förbluffande och tankeväckande exempel på vad som händer när allt börjar gå i otakt.

Peter Wohlleben, född 1964, studerade skogsbruk och tillbringade över tjugo år som tjänsteman i Forestry Commission. Men eftersom han ville omsätta sina idéer om ekologi i praktiken slutade han på sitt jobb och han driver numera en miljövänlig privat skogsmark, där han arbetar för återlämnande av urskogar. Han håller föreläsningar och seminarier och har skrivit flera böcker om skogar och naturskydd.

Med Trädens hemliga liv fick han 2015 ett enormt publikt genombrott. Den har blivit en monumental försäljningsframgång i Tyskland med närmare en halv miljon sålda exemplar, och den utkommer nu i många länder. Nu i år följde han upp framgången med Djurens gåtfulla liv och dessa båda böcker har växelvis legat etta och tvåa på den tyska bestsellerlistan hela året.