Utgivningsdatum: 2018-08-31
Recensionsdatum: 2018-09-19
ISBN: 978-91-1-308476-3

Plåtmat

Grönt i en långpanna

Julia Tuvesson gjorde tidigt succé på Instagram med sin opretentiösa och glädjefyllda matlagningsstil med fokus på vegetarisk vardagsmat. Framförallt blev hon snabbt känd för det hon kallar plåtmat.

I Plåtmat - gröna rätter i långpanna lär du dig allt du behöver veta för att bli en mästare på att tillaga vegetariska allt-i-ett-rätter. Boken är uppdelad i två delar. I den första lär du dig hur du lagar de bästa plåtmåltiderna på ett kreativt och enkelt sätt med hjälp av ett antal vardagsguider. I den andra delen hittar du över 40 recept fördelade under kategorierna förrätter, huvudrätter, desserter, tillbehör och såser. Recepten varvas med inspirationsguider som smak­kartor, ersättningslistor, hitte-på-plåtar och nya begrepp som guacamoleprincipen och tacokonceptet. Du hittar allt från sallader till pytträtter, biffar, pasta och desserter. För att laga rätterna i boken behöver du inte ha någon som helst förkunskap inom matlagning. Boken vänder sig både till dig som redan är en frälst vegoälskare och till dig som är intresserad av att få ny inspiration kring enkel och grön matlagning med ingredienser som du redan har hemma.

219 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2018

Plåtmat – det smarta och enkla sättet att laga vegetariskt

Julia Tuvesson samlar sina bästa tips, idéer och recept i en ny bok som visar oss hur lätt det är att laga mat i ugnen.

Julia Tuvesson är etnolog, receptkreatör och matprofilen bakom det vegetariska matkontot @tuvessonskan. Sedan hösten 2015 skriver hon om det som hon kallar för grönt och göttigt vardagskäk på bloggen tuvessonskan.se. Idag har hennes gröna, kravlösa och lättlagade matlagning synts i flertalet tidningar och har bland annat blivit tvåfaldigt nominerad till det Stora matbloggspriset samt vunnit pris som Årets Mat-Instagrammare.  Hennes första kokbok Plåtmat släpptes hösten 2018.

Julia är född 1989 och bor i Malmö med sin man och deras två barn.