Utgivningsdatum: 2018-08-31
Recensionsdatum: 2018-09-19
ISBN: 978-91-1-308476-3

Plåtmat

Grönt i en långpanna

Julia Tuvesson gjorde tidigt succé på Instagram med sin opretentiösa och glädjefyllda matlagningsstil med fokus på vegetarisk vardagsmat. Framförallt blev hon snabbt känd för det hon kallar plåtmat.

I Plåtmat - gröna rätter i långpanna lär du dig allt du behöver veta för att bli en mästare på att tillaga vegetariska allt-i-ett-rätter. Boken är uppdelad i två delar. I den första lär du dig hur du lagar de bästa plåtmåltiderna på ett kreativt och enkelt sätt med hjälp av ett antal vardagsguider. I den andra delen hittar du över 40 recept fördelade under kategorierna förrätter, huvudrätter, desserter, tillbehör och såser. Recepten varvas med inspirationsguider som smak­kartor, ersättningslistor, hitte-på-plåtar och nya begrepp som guacamoleprincipen och tacokonceptet. Du hittar allt från sallader till pytträtter, biffar, pasta och desserter. För att laga rätterna i boken behöver du inte ha någon som helst förkunskap inom matlagning. Boken vänder sig både till dig som redan är en frälst vegoälskare och till dig som är intresserad av att få ny inspiration kring enkel och grön matlagning med ingredienser som du redan har hemma.

189 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2018

Plåtmat – det smarta och enkla sättet att laga vegetariskt

Julia Tuvesson samlar sina bästa tips, idéer och recept i en ny bok som visar oss hur lätt det är att laga mat i ugnen.

Julia Tuvesson är etnologen, fotografen och receptmakaren som under hösten 2015 startade det vegetariska Instagramkontot och bloggen Tuvessonskan. På mindre än två år kom hon att få över 20 000 följare och ha en av Sveriges mest välbesökta vegobloggar. Idag har hennes gröna, kravlösa och ohämmade vardagsmatlagning synts i flertalet tidningar och har bland annat blivit nominerad till det Stora Matbloggspriset och blivit framröstad som Årets Mat-Instagrammare 2017. Julia arbetar idag som receptkreatör, matfotograf och kommunikationskonsult. Hon bor i Malmö med sin man och två barn.