Fotograf: Klara Desser
Utgivningsdatum: 2018-10-12
Recensionsdatum: 2018-10-31
ISBN: 978-91-1-308714-6

Palt

En svensk klassiker i osedvanligt många varianter

I trakterna kring Norrbotten och Västerbotten finns det en maträtt som slår allting annat — palten. I den här boken går Karl Fredrik Mattsson på jakt efter paltens spännande historia och egenart. Det är en svår nöt att knäcka ska det visa sig. Men med hjälp av färgstarka norrbottningar och sin högst personliga relation till den oansenliga grå bollen lyckas han nysta upp en hel värld av romantik, mat- och norrlandshistoria.

Han stannar till på världens enda Paltzeria i Öjebyn strax utanför Piteå, utreder den geografiska paltgränsen och ber en läkare förklara vad den välkända paltkoman eller paltswiimen egentligen beror på. Ju fler personer Karl Fredrik Mattsson stöter på i sitt paltforskande, desto tydligare står det klart: palt är så mycket mer än en maträtt. Palt handlar om identitet. Om vem man är och om varifrån man kommer.

Självklart rymmer boken även mängder av unika recept på pitepalt, flatpalt, blodpalt och andra typer av palt, insamlade från lokalbefolkningen i vårt lands nordligaste del, som i generationer har lagat till denna kulinariska delikatess.

219 kr Bok - Inbunden
Utgiven: oktober 2018

”Känn palten täta hålen i din kropp”

Karl Fredrik Mattssons bok Palt handlar om den norrländska kulinariska delikatessen – och vi bjuder här på författaren Mikael Niemis recept på palt.

Karl Fredrik Mattsson är författare, kreatör, konstnär och låtskrivare. Mest känd är han kanske för det uppmärksammade konstexperimentet med de falska enkronorna, de så kallade horkarlsmynten , som hånade Kungen. En röd tråd i Karl Fredriks konstnärliga utövande är det skrivna ordet. Vid sidan av hans olika projekt försörjer han sig genom att plita ihop reklamtexter.