Omslagsbild: Romantrilogin

Utgivningsdatum: 2019-02-13
Recensionsdatum: 2019-03-06
ISBN: 978-91-1-308729-0

Romantrilogin

Den goda viljan/Söndagsbarn/Enskilda samtal
Ingmar Bergmans tre verk Den goda viljan (1991), Söndagsbarn (1993) och Enskilda samtal (1996) brukar omnämnas som den sena romantrilogin då de skrevs direkt för boksidan och inte - som hans filmberättelser - utifrån tanken att bli film. Dessutom hör de tre verken ihop rent motiviskt, även om de skiljer sig åt i både upplägg och format - i sin bok Författaren Ingmar Bergman benämner Jan Holmberg dem krönikespel, minneslek respektive kammarspel.

Romantrilogin presenteras nu med utförliga kommentarer av Jan Holmberg och ett nyskrivet förord av författaren Daniel Mendelsohn.

I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum 2018 ger Norstedts förlag i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman ut Ingmar Bergmans Skrifter. Det innebär bland annat att Det sjunde inseglet och Smultronstället, tidigare publicerade på ett trettiotal språk, för första gången ges ut på svenska. Dessutom kommer ett antal tidigare okända texter att få sina första läsare. Förutom sex band i bibliofilformat, i vilka nyskrivna förord och utförliga kommentarer ingår, så publiceras även trettiofyra Filmberättelser med efterord av Jan Holmberg och i vissa fall förord av författaren själv.
219 kr Bok - Inbunden
Utgiven: februari 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: februari 2019

”Bergmans språkliga universum är värt sin helt egna uppmärksamhet.”

Ingmar Bergman (1918-2007) är otvivelaktigt mest känd som filmregissör, men författaren Bergman blir alltmer uppmärksammad internationellt. Det rör sig om ett stort författarskap i alla hänseenden, med ett femtiotal filmmanuskript, dussintals böcker och hundratals artiklar och essäer därtill en oerhört omfattande mängd privata skrifter i form av anteckningar, arbetsböcker och brev. Hans litterära kvaliteter har visserligen alltid framhållits, men det är först under de senaste åren som författaren Bergman har fått sitt verkliga genombrott, inte minst som en av världens mest spelade dramatiker. Under 2018 presenterar Norstedts i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman sex praktfulla volymer av en stor del opublicerat material, trettiofyra filmberättelser samt en biografi som särskilt betonar just författaren Ingmar Bergman.