Omslagsbild: Fröding dansade aldrig på bögklubb i Damaskus

Utgivningsdatum: 2018-07-23
Recensionsdatum: 2018-08-15
ISBN: 978-91-1-307731-4

Fröding dansade aldrig på bögklubb i Damaskus

En pojke drömmer om att dansa men där han växer upp i de värmländska skogarna tar man hand om gården och rättar in sig. Men så en dag får en danslärare syn på honom när han dansar som i filmen Flashdance och det osannolika inträffar - han får chansen att komma in på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Livet där blir dessvärre inte som han tänkt sig. Lika fel som han var på gården, lika fel är han i Stockholm där han inte kan koderna, inte gör som alla andra, där han inte lärt sig att dansa "på rätt sätt".

Några år senare leder vägarna honom till New York och han gör succé på vogueklubbarna i New York, bjuds på fina fester och lever livet som en stjärna. Hjulen snurrar allt snabbare, det är öppet dygnet runt, droger, alkohol och dans, dans, dans. Kanske kan det bara sluta på ett sätt: i katastrof. Räddningen uppenbarar sig på ett oväntat sätt - i staden Damaskus, där han lär känna flera som lever sina liv i marginalen, vilket i sin tur leder till hjärtformade pannkakor och uppmärksammade radioreportage hemma i Sverige.

Fredrik Apollo Asplund gjorde succé på Stadsteatern med sin enmansföreställning Det här är min historia. Nu har han skrivit en personlig, dråplig, kärlekstörstande, dansant, galen, sökande och ömsint bok om sitt liv i ytterligheternas förlovade land.

189 kr Bok - Inbunden
Utgiven: juli 2018
149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: juli 2018
149 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Fredrik Apollo Asplund
Utgiven: augusti 2018

”Mitt liv visar att hatarna har fel”

Fredrik Apollo Asplund har med boken Fröding dansade aldrig på bögklubb i Damaskus skrivit en personlig, dråplig, kärlekstörstande, dansant, galen, sökande och ömsint bok om sitt liv i ytterligheternas förlovade land.

Fredrik Apollo Asplund beskriver sig själv som en dampeuforisk medelålders bög. Han är skådespelare, men är också go-go-dansare för bland andra Rebecca & Fiona och talar flytande arabiska. Under rubriken Professor Bög gjorde han en serie radioreportage för P3 om sexualitet och identitet i Libanon. Han har även under pseudonymen A of Arabia rapporterat inifrån den dolda och förbjudna gayvärlden i Syrien.