Omslagsbild: Tidig musik

Översättare: Niclas Nilsson
Utgivningsdatum: 2019-02-13
Recensionsdatum: 2019-02-25
ISBN: 978-91-1-304018-9

Tidig musik

I Tidig musik har Jeffrey Eugenides samlat noveller som han skrivit sedan slutet av åttiotalet och många av dem handlar om själsligt självskadebeteende. Få samtida författare skriver lika träffsäkert om företrädesvis välutbildade män och kvinnor ur medelklassen vars liv sakta men säkert börjat rämna. De har sunkiga kök och sömnproblem, deras karriärer har gått i stå och hustaken läcker.

Eugenides är särskilt intresserad av männen, av att tränga sig in i de mörka och outtalade inre tankarna hos äkta män och fäder. Till exempel är Charlie, som han gärna medger i "Hitta skurken", "bristfällig make" till en kvinna som bara gifte sig med honom för att få uppehållstillstånd. För sent kommer han underfund med vad som är nyckeln till en god relation. "Vid frukosten skickar man marmeladen. Man frågar: 'Hur har du haft det idag?' och låtsas bry sig. Såna grejer funkar verkligen."

Samlingen rymmer tio noveller. Den tidigaste, "Otämjda trädgårdar", skrevs 1988, alltså fem år innan debutromanen Dödens Jungfrur gavs ut. De senaste texterna är daterade 2017.

203 kr Bok - Inbunden
Utgiven: februari 2019
129 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: februari 2019

”Jeffrey Eugenides kan verkligen sitt hantverk.”
”Jeffrey Eugenides ser med ömhet på människor som gör korkade val och är skicklig på att skildra det sociala fallet”

Jeffrey Eugenides är född i Detroit, Michigan. Han har publicerat prosa i olika tidskrifter och magasin som New Yorker. 2003 tilldelades han Pulitzerpriset för romanen Middlesex som utkom på svenska 2004. Debuten skedde 1993 med romanen Virgin Suicides (Dödens jungfrur 1993), baserad på en sann historia om fem systrar som begår självmord. Boken filmatiserades av Sofia Coppola 1993.