Översättare: Barbro Andersson
Utgivningsdatum: 2019-01-16
Recensionsdatum: 2019-02-06
ISBN: 978-91-1-308228-8

Ferrante om Ferrante

En författares resa

I Ferrante om Ferrante bjuder den kända författarpseudonymen in alla sina läsare till sin författarverkstad och låter oss få glimtar in i hennes författartillvaro mellan åren 1991 och 2016 Här får vi ta del av Ferrantes brevväxling med de italienska förläggarna, Sandro och Sandra Ferri i Rom. Vidare återfinns tiotalet intervjuer med internationell press.

I några essäer utvecklar också Ferrante sin syn på litteraturen och litteraturhistorien och ger sin syn på de egna romanerna och tillkomsten av dem. Hon förklarar sitt val att inte bli en offentlig person, hon redovisar öppet sina farhågor över att låta någon filmatisera sina böcker. Framför allt talar Ferrante om sitt brinnande intresse för skrivandet och den ångest som följer på skapandet när man inte tycker att verket håller för publicering. Vidare avhandlas i texterna hennes förhållande till psykoanalysen, städer hon bott i, moderskapet, feminismen och barndomen som en outsinlig källa att ösa ur vad gäller minnen, berättelser, levnadsöden.

Resultatet är ett närgånget självporträtt av en författare i full verksamhet.

Utgiven: januari 2019
149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: januari 2019

Lär känna Elena Ferrante

I den nya boken Ferrante om Ferrante får vi titta in i den hemlighetsfulla succéförfattarens skrivarverkstad. Vi bjuder på ett smakprov.

Den italienska författaren Elena Ferrante debuterade 1992 med Plågsam kärlek som tillsammans med Dagar av ensamhet och Skuggan av en dotter utgör en löst sammanhållen trilogi om kärlekens baksida. Men det var med Neapelkvartetten som Ferrante nådde internationell ryktbarhet. Ferrante har också skrivit barnboken Stranden på natten. Hösten 2018 börjar en tv-serie baserad på böckerna om Lenù och Lila sändas på HBO.