Omslagsbild: Tillbaka till den lilla ön i havet

Översättare: Birgitta Karlström
Utgivningsdatum: 2019-03-27
Recensionsdatum: 2019-04-22
ISBN: 978-91-1-308270-7

Tillbaka till den lilla ön i havet

Flora har precis börjat återanpassa sig till livet på Mure, den lilla ön utanför Skottlands kust. Bytet av ett myllrande London mot oändliga tomma stränder och vidunderligt vacker natur känns helt rätt. Caféet som hon driver i det rosa huset nere vid hamnen går bra, hon har äntligen återförenats med sin något stökiga familj och har till råga på allt lyckats få sin urgulliga chef Joel att stanna på Mure med henne.

Men hur hon än försöker, verkar det omöjligt att komma sin nya kärlek in på livet. Varför håller Joel henne på en armlängds avstånd? Det blir inte lättare av att han behöver resa till New York titt som tätt i affärer.

Floras bästa vän Lorna har kärat ner sig i den lokala läkaren, Saif, som kom till ön efter flykten från Syrien. Han får kämpa hårt för att vinna öbornas förtroende samtidigt som han väntar på besked om vad som hänt hans familj som splittrades längs vägen. Inte ens lugnet på ön kan hjälpa mot de skakande nyheter han nås av, nyheter som kommer att förändra både hans och öbornas liv drastiskt.

Jenny Colgan gästar Skavlan

Feelgood-författaren gör succé världen över och har sålt 700 000 böcker bara i Sverige.

Jenny Colgan föddes i Skottland 1972. Därefter bodde hon i Nederländerna, USA och Frankrike innan hon åter slog sig ner i Skottland. I dag bor hon i ett slott norr om Edinburgh med sin man, deras tre barn och hund. Colgan har skrivit ett tjugotal romaner, men är i Sverige mest känd för serien om Polly och det lilla bageriet på strandpromenaden. Hon är även serietecknare, ståuppkomiker och manusförfattare till Doctor Who. Hennes böcker har sålt över 700 000 exemplar i Sverige.