Översättare: Karin Andrae
Utgivningsdatum: 2019-01-07
Recensionsdatum: 2019-01-23
ISBN: 978-91-1-308469-5

Pendeln

Ett barnbarn utforskar sin familjs nazistiska förflutna

Under våren 2010 besökte Julie Lindahl i ren förtvivlan det tyska federala arkivet i Berlin. Det förflutna hade kastat sin skugga över hennes familj och förgiftat relationer och lämnat stort lidande i spåren efter sig. Lindahl var förberedd på det värsta och hennes farhågor bekräftades då hon fick reda på att hennes morföräldrar hade tillhört SS i det ockuperade Polen under andra världskriget, och att de hade flytt till Latinamerika 1960, strax före rättegången mot Adolf Eichmann. Denna upptäckt ledde till en sexårig resa genom Tyskland, Polen, Paraguay och Brasilien. Den förvandlade hennes värld och sättet som hon såg på nyckelgestalterna i den, inklusive henne själv.

I sin bok, Pendeln, låter hon läsaren följa med på en dramatisk resa genom mänskligheten. I mormor Oma som älskar fin litteratur och musik, men som inte lyckas avsvära sig sin gamla ideologi, utforskar hon den tunna gränsen mellan civilisation och barbari. Hon upplever kylan som sänker sig när den gränsen förbleknar. Under utforskningen av morföräldrarnas radikalisering till renläriga nationalsocialister vandrar hon in i det obesvarbaras domäner, frågor som kanske inte går att besvara men som trots det måste ställas: Vad är ondska, varifrån kommer den och hur växer den? I senare generationers trauman blir hon medveten om den vrångbild som skammen ger upphov till när tystnad och lögner används för att dölja krigets och folkmordets verklighet.

197 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2019
149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: januari 2019
149 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Cecilia Nilsson
Utgiven: maj 2019
”Och så sett är det ändå en rätt svindlande resa genom historien och släkten som Julie Lindahl låter oss följa. Om hon rör sig ängligt och trevande är hon också envis och modig, och när hon väl fullbordat sin färd är världen sig inte helt lik längre. Det är faktiskt riktigt vackert.”
”…ett levande och personligt reportage om skuld och skam.”…  ”Pendeln är ett lättläst och välskrivet reportage, både levande och personligt.”
”Modigt”…”Stramt, lätt, återhållet”…”väldigt, väldigt bra.”
”Det är bokens styrka, att den kan skildra det subtila, den sorg och tyngd som ligger oförklarad på dem alla, som yttrar sig i deras ätstörningar, spända muskler, sorgsna ögon, det som egentligen aldrig sägs ut annat än som "något svårt". I en objektivt skriven utforskning skulle detta tydligt redovisas, i denna personliga bok får det förbli vagt i detaljerna, lite trevande, ibland inlindat i luddiga ordlager. Men det är alltid ärligt. Och alltid kännbart för läsaren.”

”Jag kände ett ansvar att skriva den här boken”

Julie Lindahl gör i Pendeln upp med sin familjs nazistiska förflutna. Här berättar hon om varför hon skrev boken.

I Pendeln berättar Julie Lindahl om när hennes farhågor bekräftades: hennes morföräldrar tillhörde SS i det ockuperade Polen.

Julie Lindahl är författare, utbildare och aktivist bosatt i Sverige. Under en sex år lång resa genom Europa och Latinamerika undersökte hon arvet efter sina morföräldrar och konsekvenserna för henne själv och hennes familj. Hon har en fil kand-examen från Wellesley College, en fil mag-examen i internationella relationer från Oxford University. Hon har varit Fulbright-stipendiat i Frankfurt.