Omslagsbild: Fartygets ögon

Översättare: Staffan Söderblom
Utgivningsdatum: 2019-01-08
Recensionsdatum: 2019-01-21
ISBN: 978-91-1-308724-5

Fartygets ögon

Ingrid Marie Barrøy är född och uppvuxen på den lilla ön Barrøya i nordligaste delen av Norge. Hennes dotter Kaja har nyss fyllt tio månader, året är 1946 och kriget är över. Men ännu syns spåren efter ockupationen, till och med på den lilla ön som påminner om ett fotspår i havet.

I Fartygets ögon inleder Ingrid sitt sökande efter Kajas far, den ryske soldaten Alexander som befann sig ombord på det tyska fångskeppet M/S Rigel när det sänktes av de allierade i november 1944. Över tvåtusen människor omkom i katastrofen, varav de flesta var fångar från östra Europa. Ingrid räddade livet på den svårt nedkylde Alexander, förälskade sig i honom och födde hans barn. Men kriget tvingade honom på flykt och nu är frågan vad det blev av honom. Fick han hjälp? Blev han infångad? Är han död eller vid liv?

Roy Jacobsen har med sina tre senaste romaner skrivit fram ett hisnande vackert, poetisk och tidvis brutalt kvinnoporträtt - Ingrid Marie Barrøy är en av dessa skarpa romangestalter som för alltid lever kvar hos läsaren. Barndomsåren i De osynliga och vuxenblivandet i Vitt hav följs nu av modersskildringen i Fartygets ögon. Ett fullödigt magnum opus växer fram i händerna på en av den nordiska litteraturens giganter.

"Saknar motstycke i skandinavisk nutidslitteratur." Östgöta Correspondenten om De osynliga och Vitt hav

206 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2019
149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: januari 2019

”Spännade hela vägen.”
”Roy Jacobsen är Norges främsta nu levande författare”
”Oerhört vacker.”

Roy Jacobsen, född 1954 i Oslo, debuterade 1982 som författare efter att ha haft en rad yrken, bland annat valfångare, snickare, lärare och vårdbiträde på en psykiatrisk klinik. Hans stora genombrott kom med romanen Segerherrar (1991) som bland annat belönades med det svenska Ivar Lo-priset. De senaste romanerna, De osynliga (2014) och Vitt hav (2016), vilka utspelar sig på en ö i Nordnorge, har hyllats av en enig internationell kritikerkår. Roy Jacobsen är ledamot av Norska Akademien och är bosatt i Oslo.