Omslagsbild: Minnen av framtiden

Översättare: Dorothee Sporrong
Utgivningsdatum: 2019-03-06
Recensionsdatum: 2019-03-04
ISBN: 978-91-1-308924-9

Minnen av framtiden

I Minnen om framtiden skildras en ung kvinnas liv efter det att hon flyttar från mellanvästern till New York. Året är 1978 och S.H., alias Minnesota, påbörjar arbetet med sin första roman men blir ständigt avbruten av sin märkliga granne, Lucy Brite. Minnesota tjuvlyssnar på Lucy genom de papperstunna väggarna i det vanskötta huset och börjar nogsamt skriva ner den andra kvinnans oberäkneliga monologer om en mördad dotter och hur hon vill hämnas hennes död.

Fyrtio år senare upptäcker författaren S.H. av en slump den dagbok som hon förde 1978 och skriver en självbiografi, Minnen av framtiden, i vilken hon blandar dagbokstexterna, utdrag ur sin aldrig avslutade roman och egna förklarande anmärkningar som skapar en dialog mellan sina två olika jag från två olika årtionden. Hon minns. Hon minns fel. Hon glömmer. Saker som inträffade i det förflutna får en helt ny innebörd. Hon försöker även återskapa hemska minnen av ett sexuellt övergrepp. Hon firar minnet av den vilda och upproriska dadaistiska konstnären och poeten baronessan Elsa von Freytag-Loringhoven. I takt med att boken vecklar ut sig får läsaren bevittna hur S.H. uppnår en känsla av självständighet genom att skriva sig fri från behovet att utkräva straff.

På ett intelligent, roligt, upprörande och gripande sätt samlar Siri Hustvedt i sin sjunde roman de ledmotiv som har gjort henne till en av dagens mest uppskattade författare: tidens nyckfullhet, patriarkatets grymhet och hur fantasin erbjuder oanade möjligheter att omskapa nuet.

209 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2019
Utgiven: mars 2019

”Hustvedt skriver så tveklöst feministiskt och hennes stora beläsenhet i de mest spridda ämnen som psykoanalys, neurologi, konst och filosofi gör hennes skrivande så fördomsfritt och rörligt”
”Minnen av framtiden är underhållande läsning, full av nostalgiska referenser till vad som rörde sig i den intellektuella och konstnärliga världen i slutet av 1970-talet”

Siri Hustvedt är författare, fil.dr i engelsk litteratur (Columbia University) och undervisar i psykiatri vid Weill Cornell Medical College. Hon har skrivit en diktsamling, sju romaner, fyra essäsamlingar och en faktabok. Hustvedts akademiska arbete bygger på tvärvetenskaplig forskning i litteratur, bildkonst, filosofi, psykoanalys, psykiatri, neurovetenskap och epigenetik. Förutom att ha föreläst vid internationella konferenser om neuroetik, neurofysiologi, filosofi, konst och minne har hon också publicerat artiklar i flera vetenskapliga och akademiska tidskrifter. År 2012 erhöll hon Premio Internacional Gabarrón de Pensamiento y Humanidades. För romanen Den lysande världen (2014) nominerades hon till Man Booker-priset och vann Los Angeles Book Prize. För sin essä om kroppens och själens problematik, The Delusions of Certainty, fick hon 2019 Prix Europeen de L’essai Charles Veillon: the European Charles Veillon Essay Prize. Samma år belönades hon också med American Academy of Arts and Letters Award for Literature och Premios Princesa d’Asturies. Hon bor sedan flera år i Brooklyn, New York.