Omslagsbild: Fallet

Utgivningsdatum: 2019-07-31
Recensionsdatum: 2019-08-19
ISBN: 978-91-1-309683-4

Fallet

Året är 2002. Stockholm har börjat återhämta sig efter 90-talets IT-krasch och ekonomin ser ljusare ut. På krogen träffar Mikael Lotta och strax påbörjar de sin gemensamma bostadskarriär. De följande åren flyttar de från lägenhet till lägenhet, allteftersom lånen ökar. Inga moln finns på den klarblå bostadshimlen, och Mikael börjar spekulera i nybyggda lägenheter som en säker investering.

Men när bostadspriserna slutar stiga och marknaden för nya lägenheter fryser ihop blir Mikaels fall hårt och brutalt. På samhällets botten är det ingen som lyssnar, så när Mikael snappar upp ett rykte att någon i hans närhet hotas, får han inget gehör. Ensam och desperat skaffar han en pistol och sätter sin egen plan i verket, men snart dras han in en våldsspiral som blir allt svårare att stoppa.

Fallet är en thriller om sociala orättvisor och om hur nära gränsen till personlig konkurs vi alla faktiskt ligger. Den är Wilderängs första helt fristående bok.

Lars Wilderäng har tidigare arbetat inom IT-branschen, men ägnar sig nu helt åt skrivandet. Hans stora intresse för politik och samhällsfrågor lyser igenom i hans framgångsrika böcker Midvintermörker, Midsommargryning och den dystopiska Stjärntrilogin bestående av Stjärnklart, Stjärnfall och Stjärndamm samt Höstsol och Höstregn. Höstsol vann Stora ljudbokspriset 2018. Lars Wilderäng har i alla format sålt över 400 000 böcker.