Omslagsbild: Villa Havsbris

Utgivningsdatum: 2019-06-21
Recensionsdatum: 2019-07-08
ISBN: 978-91-1-309795-4

Villa Havsbris

Sophie återvänder motvilligt till sitt barndomshem, det gamla kurhotellet Villa Havsbris, som hon fått ärva efter moderns död. Hon vill inte vara här längre än nödvändigt och planen är att återvända till karriären och livet i Berlin så fort hon bara kan.

Att sälja ett nedgånget kurhotell är inte det lättaste, och hon får rådet att renovera det. Hon sätter in en annons om arbetskraft och inom kort flyttar tre väldigt olika men arbetsvilliga personer in, alla i behov av en paus i tillvaron. Det visar sig efter ett tag att deras bagage inte är så lätt som de påstått, men i takt med att huset förändras, så förändras också människorna i det.

I grannhuset, bor Ella. En gammal dam som i alla år skött den stora trädgården som omger villan. Ella är döv, vilket tillät Sophies mor Mona att lätta sitt hjärta i hennes sällskap. Men Ella kan läsa på läppar, och utan att Mona förstått det, avslöjade hon den hemlighet som skulle ha följt henne i graven. Nu står Ella inför ett dilemma. Ska hon berätta vad hon vet för Sophie?

Caroline Säfstrand, född 1972, har givit ut fyra böcker tidigare: Om du bara visste, Tiden läker inga sår, Hemligheternas skafferi och Alltid din dotter. Hon har i hela sitt författarskap tagit upp svåra teman, såriga relationer och hemligheter som ligger och skaver i våra liv och gör det svårt att gå vidare. Hon driver Skrivarstudio ord & idé i Helsingborg där hon även är bosatt med man, barn och hund.