Omslagsbild: Victoria Line, Central Line

Översättare: Katarina Jansson
Utgivningsdatum: 2019-05-22
Recensionsdatum: 2019-06-10
ISBN: 978-91-1-309478-6

Victoria Line, Central Line

Jag tittar ofta på människors ansiktsuttryck när jag möter dem på gatan, deras berättelser står skrivna där. Är den där mannen otrogen? Bär den där kvinnan på en hemlighet? Överallt är det intressant, ingen är tråkig. Maeve Binchy

Från Green Park till Brixton, Shepherd's Bush till Chancery Lane får en del av de många miljontals tunnelbaneresenärerna och londonborna sina egna berättelser nedtecknade. De 25 berättelserna i samlingen har alla fått namn efter stationer på Victoria line och Central line i Londons tunnelbana.

I berättelsen Kings Cross får en kvinnlig mellanchef en ny sekreterare, Eve, som visar sig vara inget mindre än en feministisk karriärstrateg. I Notting Hill Gate försöker en journalist klura ut en västindisk kollegas mystikomgärdade privatliv. I Highbury & Islington våndas en ung man när han ska presentera sin fästmö ur arbetarklassen för sin förnäma mor och syster. I berättelsen Shepherd's Bush kommer irländska May till London för att göra abort, en berättelse som blivit legendarisk på Irland, eftersom ingen när samlingen publicerades skildrat den erfarenhet som många irländska kvinnor delade.

Utgiven: maj 2019
129 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: maj 2019
149 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Irene Lindh
Utgiven: maj 2019

Varmt och medkännnande i Londons myllrande tunnelbana

I Maeve Binchys nya novellsamling möter vi några av de miljontals resenärer som varje dag tar sig fram i de tätpackade vagnarna.

Maeve Binchy (1940–2012) växte upp i småstaden Dalkey utanför Dublin. Fadern var advokat och modern sjuksköterska. Efter att ha avlagt en BA vid UCD i Dublin arbetade Maeve Binchy under en tid som lärare i en skola för judiska barn innan hon blev journalist vid Irish Times. Under många år var hon tidningens Londonkorrespondent och träffade då sin make, BBC-producenten och barnboksförfattaren Gordon Snell. De gifte sig 1977.

Efter återkomsten till Irland blev Binchy krönikör i Irish Times och debuterade skönlitterärt 1982 med romanen Tänd ett litet ljus som omedelbart blev en internationell succé. Debuten följdes av Tom O’Briens dotter 1985, en roman om vänskapen mellan en irländsk och en engelsk flicka som håller i sig från barndomsåren till vuxen ålder. Romanen blev en ännu större internationell framgång än Binchys första roman och filmatiserades för tv med Geraldine McEwen i huvudrollen.

Romanfigurerna i Binchys romaner lever fast förankrade i ett katolskt Irland, vilket kan framstå som exotiskt, men mäns och kvinnors relationer är realistiskt skildrade och även om det finns en romantisk ton i hennes böcker går ofta de kvinnliga huvudpersonerna igenom en kris och trots detta blir de inte riktigt lyckliga. Exempel på romaner som skildrar denna tematik är Nora O’Donoghues dröm från 1996, Huset vid Tara Road från 1998 och Stjärnklara nätter från 2005. Flera av dessa har blivit långfilmer: "Circle of Friends", "Tara Road" och "Italienska för nybörjare", som bygger på Nora O’Donoghues dröm.

Maeve Binchy gav också ut några självhjälpsböcker, Sveda och värk, som bygger på hennes egna erfarenheter av att vara reumatiker samt Maeve Binchy’s Writer’s Club om hur man blir författare. Maeve Binchy var dessutom verksam som dramatiker och manusförfattare. Motiveringen till Lifetime Achievement Award vid Irish Book Awards 2012 löd: "Tack vare sina böcker fick hon miljoner läsare i hela världen att känna att hon var deras vän!"

Vinter i drömhuset, som blev Maeve Binchys sista roman, belönades med Irish Book Award. I Hos oss på Chestnut Street samlas ett trettiotal noveller skrivna under flera decennier. Hennes avsikt var att publicera dem i en volym, vilket skedde 2014. Sommaren 2017 kommer Picknick vid St Paul's, en härlig samling med Maeve Binchys allra bästa noveller.