Översättare: Ann-Christine Relander
Utgivningsdatum: 2019-04-10
Recensionsdatum: 2019-04-29
ISBN: 978-91-1-309182-2

Sherry och stulna juveler för tre gamla damer

De tre gamla damerna Siiri, Irma och Anna-Liisa från Rött vin och ett misstänkt mord återkommer här i ett nytt läsäventyr.

Det är en ovanligt varm sommar i Helsingfors och Aftonlunden genomgår en stor renovering. Hela boendet är inplastat och när Anna-Liisa utvecklar en astmatisk hosta från byggdammet börjar Irma fundera på en lösning. Deras granne på Aftonlunden, Ambassadören kallad, har en lägenhet stående i den nedgångna stadsdelen Hakaniemi och där flyttar de tre gamla damerna in så länge som renoveringen pågår. Lägenheten är av det storvulna slaget med barkök, discobelysning och ett gigantiskt badrum med jacuzzi. Som om detta inte vore nog, en ofantlig massa sovrum. De tre gamla damerna ser till få med sig så många av vännerna i kortspelsgänget som möjligt och inom kort lever 90-åringarna i ett kollektiv av det ovanliga slaget med två inhyrda nigerianska kockar som Siiri träffat på marknaden.

Men det är något mystiskt med lägenheten, de får ibland ovälkomna besökare. Vad har egentligen pågått där? Och varför försöker någon sälja juveler till dem?

179 kr Bok - Inbunden
Utgiven: april 2019
149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: april 2019
149 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Stina Ekblad
Utgiven: april 2019

Minna Lindgren (f. 1963) är journalist och författare. Hon är i Finland känd för sina humorböcker och sina teveprogram om klassisk musik. Hon leder dessutom resor för musikintresserade. Trilogin om äldreboendet Ehtoolehto, Aftonlunden har blivit en storsuccé i Finland men är också utgiven i tiotalet länder, däribland England, Tyskland och Spanien. Idén till romantrilogin fick Minna Lindgren när hon skrev en personligt hållen artikel om sin fars sista tid i livet, för vilken hon belönades med Stora Journalistpriset i Finland 2009.