Omslagsbild: Främlingen från Cornwall

Översättare: Örjan Sjögren
Utgivningsdatum: 2019-06-19
Recensionsdatum: 2019-07-08
ISBN: 978-91-1-308994-2

Främlingen från Cornwall

När Gabriella Blythes nittiotvååriga farmor Jaunty drabbas av sjukdom och blir för klen för att leva ensam flyttar Gabriella in hos henne. Jaunty vägrar att lämna den avlägset belägna stugan vid havsviken Frenchman’s Creek i Cornwall där hon bott i decennier. En gång var Jaunty en berömd konstnär men lever sedan länge tillbakadraget, fortfarande upptagen av händelser i sitt förflutna som inbegriper ett skeppsbrott under andra världskriget.

Gabriellas och Jauntys stillsamma liv vid havet får ett avbrott när en främling dyker upp under en storm ute på havet. Finn, som främlingen heter, har sökt sig till Frenchman's Creek eftersom han ärvt en vackert målad akvarell med motiv av en ensligt belägen stuga och målningen har något med hans egen familj att göra. När Finn försöker undersöka historien bakom målningen uppdagas en märklig familjehemlighet om ett långtgående svek.

Utgiven: juni 2019
139 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: juni 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Rachel Molin
Utgiven: juni 2019

Cornwall – en plats för drömmar, kärlek och hemligheter

I Liz Fenwicks nya roman Främlingen från Cornwall får vi åter besöka den underbara engelska havsmiljön.

Liz Fenwick är amerikanska av irländsk härkomst, född och uppvuxen i Boston. Under arbetet med sin masteruppsats kom hon till England och gifte sig med en engelsman. Paret har tre vuxna barn och tillbringar så mycket tid som möjligt i huset i Cornwall. Stugan vid havet som inspirerade Liz Fenwick att skriva den här romanen, finns i verkligheten och ägs idag av National Trust. Den kallas för Powders och byggdes av marinmålaren Percy Cecil Thurnburn på 30-talet och går att hyra.