Omslagsbild: Främlingen från Cornwall

Översättare: Örjan Sjögren
Utgivningsdatum: 2019-06-19
Recensionsdatum: 2019-07-08
ISBN: 978-91-1-308994-2

Främlingen från Cornwall

När Gabriella Blythes nittiotvååriga farmor Jaunty drabbas av sjukdom och blir för klen för att leva ensam flyttar Gabriella in hos henne. Jaunty vägrar att lämna den avlägset belägna stugan vid havsviken Frenchman’s Creek i Cornwall där hon bott i decennier. En gång var Jaunty en berömd konstnär men lever sedan länge tillbakadraget, fortfarande upptagen av händelser i sitt förflutna som inbegriper ett skeppsbrott under andra världskriget.

Gabriellas och Jauntys stillsamma liv vid havet får ett avbrott när en främling dyker upp under en storm ute på havet. Finn, som främlingen heter, har sökt sig till Frenchman's Creek eftersom han ärvt en vackert målad akvarell med motiv av en ensligt belägen stuga och målningen har något med hans egen familj att göra. När Finn försöker undersöka historien bakom målningen uppdagas en märklig familjehemlighet om ett långtgående svek.

69 kr Bok - Pocket
Utgiven: april 2020
Utgiven: juni 2019
141 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Rachel Molin
Utgiven: juni 2019

Cornwall – en plats för drömmar, kärlek och hemligheter

I Liz Fenwicks nya roman Främlingen från Cornwall får vi åter besöka den underbara engelska havsmiljön.

Liz Fenwick är född i Massachusetts i USA, men besökte Cornwall för första gången 1989 och blev förälskad i trakten. Efter sju år flyttade hon dit med man och tre barn. Liz Fenwick har nu slagit sig ner i London med sin man och två katter efter att ha varit bosatt på nio olika platser runt om i världen med sin familj. Hon återvänder så ofta hon kan till huset i Cornwall.