Omslagsbild: Ett hav i mäktig rörelse

Utgivningsdatum: 2019-05-24
Recensionsdatum: 2019-06-12
ISBN: 978-91-1-307508-2

Ett hav i mäktig rörelse

Om de semitiska språken

För ett antal tusen år sedan började en spridning som skulle ha ojämförlig betydelse inte bara för ett av jordens mest kulturellt inflytelserika områden, utan också för världens språk- och religionshistoria. Den semitiska språkfamiljen började spridas över Främre Orienten - den familj som omfattar hebreiskan, arabiskan, arameiskan, akkadiskan och fornetiopiskan, men också mindre bekanta språk som ugaritiska, sabeiska och sam'aliska. På semitiska språk skrevs den Hebreiska Bibeln, Koranen, Gilgamesheposet och Tusen och en natt. Språken har dominerat Sydvästasien i mer än fyratusen år, och i dag är de ett världsarv, från det Gamla Israel till Mesopotamien, de arabiska öknarna, Etiopien - och dagens Sverige.

Denna bok är en inledning till de semitiska språkens historia och deras poetiska och religionshistoriska traditioner - och till deras fascinerande halsljud och närmast matematiska grammatiska struktur. Deras historia, poesi och litteraturer är precis som akademiledamoten och språkforskaren H.S. Nyberg sade: ett mångflödande djup och ett vågsvall att översköljas av - ett hav i mäktig rörelse.

203 kr Bok - Inbunden
Utgiven: maj 2019

Språkforskaren: ”En modern bok av det här slaget behövdes på svenska”

Ola Wikanders Ett hav i mäktig rörelse handlar om de semitiska språkens historiska spridning och ställning idag.

Ola Wikander, född 1981, är författare, doktor i Gamla testamentets exegetik och lärare i klassisk hebreiska. Han har tidigare gett ut böcker om antika språk (t.ex. I döda språks sällskap – nominerades till Augustpriset i fackboksklassen 2006 – och Ett träd med vida grenar: de indoeuropeiska språkens historia) och forskat om torkesymbolik i Gamla testamentet och i kilskriftstexterna från Ugarit i Syrien.

Ola Wikander började studera latin på allvar när han var 13 år. Snart följde grekiska, gotiska och oskiska. I dag behärskar han ett dussin döda språk och ett antal levande.

Han har också givit ut fantasyromanen Serafers drömmar och den historiska romanen Poeten och cirkelmakaren, den senare tillsammans med sin far Örjan Wikander.

Letterstedtska översättarpriset av Kungliga Vetenskapsakademien 2005 Nominerad till Augustpriset i fackboksklassen 2006