Översättare: Amit Sen
Utgivningsdatum: 2019-07-29
Recensionsdatum: 2019-09-11
ISBN: 978-91-1-308267-7

Read & Riot

Hur man blir en aktivist

Nadya Tolokonnikova är konstnär, aktivist och en av grundarna av Pussy Riot, det feministiska konstnärskollektivet som skapade rubriker runt om i världen när de fängslades för ett framträdande i Frälsarkatedralen i Moskva. Den slutplädering som hon höll under rättegången publicerades 2012. Efter att ha frigivits 2013 har hon belönats med The Lennon Ono Grant for Peace och The Hannah Arendt Prize for Political Thought, talat inför amerikanska kongressen och det brittiska parlamentet, samarbetat med konstnären Banksy och uppträtt tillsammans med Bill Clinton och Muhammad Yunus.

Under lång tid har hon protesterat mot Vladimir Putins regim - men hon ser också de tydliga likheterna mellan ledarna Putin och Trump.

Hur startar man en gräsrotsaktion? Hur kan man utmana det maktfullkomliga patriarkatet? Vilket är individens ansvar? Genom att berätta sin historia på ett personligt sätt och låta den blandas med bilder, citat, listor och texter - och berättelser om de människor som inspirerat henne mest - önskar Nadya Tolokonnikova nå fram till ett manifest som kan göra skillnad. Erfarenheterna från Ryssland, tiden hon satt i fängelse, hatet och avskyn mot ett människofientligt samhällssystem måste kunna vändas till något som andas en ljusare framtid. Lekfull men på blodigt allvar, om konst, anarki, kön och protest - Read & Riot är en handbok i att göra motstånd.

Nadya Tolokonnikova, född 1989, är en rysk författare, konstnär och aktivist. Hon var med och grundade Pussy Riot och är numera kanadensisk medborgare.