Omslagsbild: Smultrontjuven

Översättare: Mia Gahne
Utgivningsdatum: 2019-10-02
Recensionsdatum: 2019-09-30
ISBN: 978-91-1-309849-4

Smultrontjuven

Den livsbejakande och omstridda chokladkonditorn Vianne Rocher har slagit sig ner i Lansquenet-sous-Tannes för gott. Byn som en gång stötte ut henne har till slut tagit henne till sitt hjärta, om än motvilligt. Särskilt fader Reynaud ångrar sitt tidigare handlande och har blivit god vän med henne. Tillsammans med sin egensinniga dotter Rosette driver Vianne chokladbutiken vid stora torget, bjuder på sina speciella godsaker och efterlever budskapet om tolerans och vidsynthet.

När den gamle floristen Narcisse dör, lämnar han i sitt testamente en skogsdunge i arv till Rosette och sin levnadsbeskrivning till fader Reynaud. Detta får till följd att avundsjukan väcks till liv i den sömniga lilla byn, inte minst på grund av Narcisses släktingar som flyttar in på hans gård. Samtidigt öppnar en mystisk butik vid stora torget som drivs av tatueraren Morgane Dubois. Vianne tycker sig känna igen henne från förr och blir allt mer misstänksam när Morgane lockar till sig Rosette och andra ungdomar. Motsättningar blommar upp när Vianne försöker försvara Rosettes och sina egna intressen. Smultrontjuven är en fristående fortsättning till Choklad och Karamellskorna.

169 kr Bok - Inbunden
Utgiven: oktober 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: oktober 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Mirja Turestedt
Utgiven: oktober 2019

Joanne Harris är född och uppvuxen i Barnsley i Yorkshire med en engelsk far och en fransk mor. Hon var lärare, precis som sina föräldrar, innan hon blev författare på heltid. 1998 kom den första romanen i Chocolat-serien, som filmatiserades av Lasse Hallström med Juliette Binoche i huvudrollen. 2008 kom fortsättningen på Chocolat, Karamellskorna och 2013 I persikoträdets skugga. Harris har utkommit med tiotalet vuxenromaner, barn- och ungdomsböcker (utgivna av Rabén & Sjögren i Sverige), samt två novellsamlingar och två kokböcker med det franska köket som utgångspunkt. Harris böcker ges ut i mer än fyrtio länder.