233

158

Klimatpåverkan

748g CO2e
Papper
ca 639 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar vid behov med utsläpp från skogsbruk, transporter och elförbrukning.

Tryck
ca 13 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el, fjärrvärme, olja och naturgas per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 96 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. För vägfrakt baseras beräkningen på en genomsnittlig lastbil med dieselmotor. För sjöfrakt baseras beräkningen på fartyg vid långväga frakt (container) och frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen baserat på ett genomsnittligt utsläpp för tryckeriets transporter, energiförbrukning och val av papper. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut i genomsnitt mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

Den tunna isen

Recensioner

Utmärkande för flera av Lena Einhorns romaner är just fokuseringen på det psykologiska spelet mellan människor. Typiskt är också hur obehindrat hennes stil flyter, här ofta i medryckande presens. […] Styrkan hos Lena Einhorn är hennes omvittnade mångsidighet, hennes förmåga att plocka bitar ur olika källor: brev mellan föräldrarna, pappans anteckningar i gamla böcker och så lägga dessa bitar till de egna.

Einhorn skriver psykologiskt utan att vara psykologiserande, lättillgängligt utan att bli ytlig, erotiskt utan att bli vulgär, stormigt utan att det blir patosfyllt. De 400 återstående sidorna hade lika gärna kunnat bli 4 000 eller mer […] Den tunna isen är, trots de destruktiva aspekterna, en av de vackraste kärlekshistorierna jag har läst på väldigt länge.

Den tunna isen är stundtals så naket självutlämnande att man ibland får impulsen att vända bort blicken. Vissa partier känns som att bokstavligen vara en fluga på väggen hos Einhorns analytiker. Och ännu mer hudlöst blir det just för att Einhorns avklarnade, sakliga prosa känns så väl igen från hennes andra böcker. När någon skriver om grav ångest på ett relativt neutralt sätt blir det ju ofta mer verkningsfullt.

År 1990 kom den trettioåttaårige Vladimir Putin, en sovjetisk spion på mellannivå, tillbaka till sin hemstad Leningrad från en utlandspostering i Östtyskland. Hans drömmar var krossade, hans karriär ödelagd. Östtyskland fanns inte längre, Sovjetunionen var på väg att upplösas.
Tio år senare var han president i en av världens stormakter.Lena Einhorns dokumentära berättelse Kameleont följer den osannolika historien om hur en till synes anspråkslös och färglös pärmbärare navigerar – och av omgivningen lotsas fram – genom det söndertrasade post-sovjetiska samhällets förrädiska vatten mot den absolut högsta makten.Det är en berättelse som till lika stora delar handlar om slughet och naivitet, om lömskhet och anpasslighet, om målmedvetenhet och enfald. Det är en berättelse som till lika stora delar handlar om Vladimir Putin som om dem som bar honom på sina axlar.

Lena Einhorn

Kameleont

”Jackie, ska vi skriva en bok om detta?”
Jag satt på ett kafé, mittemot journalisten och författaren Jackie Jakubowski. Och jag var alldeles tagen. Jackie, som föddes i den sydpolska staden Katowice, men 1970 kom som 18-årig flykting till Sverige, hade just skildrat sin dramatiska barndom för mig. Det var en barndom som inte liknade något jag hört talas om. Jag var häpen – och jag var rörd.Han såg allvarligt på mig. Och han svarade: ”Om någon ska skriva berättelsen om mitt liv, så är det jag.”Svaret var förstås självklart, mitt förslag närmast förmätet, och en spontan respons på vad jag just hört. Vi började prata om annat.Tre år senare fick jag ett telefonsamtal, från Jackie. Han ville ses och vi träffades återigen på ett kafé.”Är du fortfarande intresserad av den där boken vi talade om?” frågade han. Och så berättade han att han drabbats av en svår sjukdom som snart skulle ända hans liv. ”Jag kommer aldrig att kunna skriva min berättelse”, sa han. ”Vill du?”Jag svarade omedelbart ja. Och Jackie fortsatte att berätta för mig. Så länge han kunde.Romanen En låda apelsiner är resultatet.Jackie avled i maj 2020. Boken kommer ut i januari 2023.--- Lena Einhorn

En låda apelsiner

Lena Einhorn

En låda apelsiner

"Vad jag kände dessa veckor var en oerhörd häpnad, över att ingen i ansvarig ställning gjorde något, över att ingen beslutsfattare tog hotet på allvar, över att uppenbara varningssignaler klingade ohörda. Jag kan jämföra det med känslan jag fick när jag vaknade av jordbävningen i Los Angeles, 1994, och allt skakade och gatlyktorna slocknade. ´Varför har ingen ansvarig sagt att det här skulle hända?´ Men den häpnaden varade bara i en sekund. Häpnaden jag kände våren 2020 tog aldrig slut."

Pandemivåren 2020 befann sig Sverige, ett land präglat av sunt förnuft, vetenskap och demokratiska värderingar, helt plötsligt i världsnyheternas flöde och man sa: vi har rätt och alla andra har fel. Vad var det egentligen som hände?

Lena Einhorn beskriver med exakthet i blicken hur hon gick från förvåning till aktivism och hur hon kastades tillbaka till sin tidigare profession som virolog, en verksamhet som hon trodde att hon lämnat för flera decennier sedan, långt innan hon blev författare på heltid. Bland hobbyepidemiologer och expertmyndigheter följer de första två årens pandemidebatt, beskriver förloppen och blottlägger många av de underliggande processerna.

Det är dags nu, att börja titta närmare på vad som hände när Sverige och världen drabbades av covid-19-pandemin - och att ta vara på lärdomarna.

Bland hobbyepidemiologer och expertmyndigheter

Lena Einhorn

Lena Einhorns djärva bok Vad hände på vägen till Damaskus? från 2006 blev en stor försäljningsframgång och dess slutsatser väcker fortfarande internationellt intresse. I boken jämförde hon Nya testamentets berättelser om Jesus och hans lärjungar med romerska och judiska historikers texter från samma tid en undersökning som tidigare ansetts fruktlös. Men Einhorn kom till den överraskande, och väl underbyggda, slutsatsen att Nya testamentet är skrivet i två lager, där det övre, uppenbara, är till synes ohistoriskt, men det undre, delvis skylda, nära följer de historiska källorna. Hon drog slutsatsen att författarna brottats med två motstridiga agendor: att presentera en oförvitlig religiös kanon, och att samtidigt berätta den sanna historien.

Nu riktar hon samma nyfikna men kritiska blick mot Gamla testamentet, och framför allt mot Moseböckerna. Dessa utspelar sig i stor utsträckning i Egypten, en av forntidens stora civilisationer. I den bibliska texten får vi läsa om egyptiska faraoner och stora arméer, landsomfattande farsoter och massiva folkförflyttningar. Det ser ut som dokumenterad historia. Men stämmer det verkligen?

Varför finns då inte ett enda stödjande vittnesbörd under de första mer än tusen år som Bibeln skildrar? Varför finns inte någon enda egyptisk inskription, eller papyrustext, eller gravskrift som bekräftar att israeliten Josef eller någon israelit över huvud taget någonsin styrde över Egypten, eller ens levde där? Varför syns ingen Mose, eller Aron eller Josua? Inte ens någon kung Saul, eller kung David, eller kung Salomo?

Kan förklaringen vara att Gamla testamentets författare brottades med samma oförenliga mål som styrde dem som skrev Nya testamentet? Kan förklaringen vara att vi även i detta fall måste leta efter de historiska spåren under berättelsens yta?

Med obönhörlig forskarnit och öppet sinne har Lena Einhorn bestämt sig för att undersöka saken och det hon upptäcker och blottlägger är häpnadsväckande.

Vad hände på vägen till Jerusalem?

Lena Einhorn

Vad hände på vägen till Jerusalem?

I sin nya roman Den tunna isen ger sig Lena Einhorn i kast med sin egen historia och kärlekens livsfarliga och livsnödvändiga kraft. Det är sommar när en kvinna oväntat kommer simmande mot henne på bryggan. Vad som först liknar ett oskyldigt möte gör ett outplånligt intryck på henne. Och så inleds en förälskelse, och så småningom en kärleksrelation som ska ta henne ut på tunnare is än hon någonsin tidigare vågat beträda.

Men vad är hon rädd för, och varför? Parallellt med kärlekshistorien försöker hon utforska sin egen historia, sin egen barndom. Hon trodde hon kunde den. Det gjorde hon inte. Under arbetet med modersporträttet Ninas resa finner hon efterlämnade brev mellan föräldrarna och klotter i gamla böcker som lämnats på vinden. Med hjälp av detta material börjar hon långsamt bena upp inte endast sin mors liv, utan också sitt eget livs mysterium.

I Den tunna isen följer vi berättelsen om en kärlek som verkligen visar sig vara på liv och död. Och om en vådlig, berusande färd längst ut i människans känslomässiga universum, och längst in i hennes mest dolda och skyddade skrymslen.

Den tunna isen

Lena Einhorn

Den tunna isen

"Jag trodde jag kunde Greta Garbo." Så inleder Lena Einhorn efterordet till sin roman Blekingegatan 32. Einhorn gjorde redan i slutet av 90-talet en tevedokumentär om Garbo, och hade då haft anledning att tillbringa många timmar med den ganska otillgängliga, självupptagna och oftast olyckliga kvinna som en gång var världens största filmstjärna.

Men så fick hon 2005 läsa de trettiotre breven från Greta Garbo till Mimi Pollak. De skrevs från början av Gretas och Mimis gemensamma tid som studenter vid Dramatens elevskola till långt efter det att Greta avslutat sin karriär. Mimi lär ha burit dessa brev i sin handväska hela livet.

Och plötsligt steg en helt annan Greta fram: en Greta som en gång hade haft andra livsval, som upplevde att hon hade nått sina drömmars mål när plötsligt den världsberömd regissören Mauritz Stiller trädde fram och förklarade för henne att hon kunde nå längre än så. Mycket, mycket längre ...

Romanen Blekingegatan 32 börjar i ett fattigt hem på Södermalm 1920. Greta har nyligen förlorat sin far och har fått arbete på varuhuset PUB, men längtar bara bort, till ett annat liv. Som sjuttonåring lyckas hon komma in på Dramatens elevskola, som den yngsta av teaterskolans studenter. Vi får följa henne under denna tid, som hon senare skulle komma att kalla för sitt livs lyckligaste. En tid av välbefinnande, kamratskap och, för första gången i Gretas unga liv, en känsla av tillhörighet. En tid, också, av passionerad kärlek.

Men så inträder en total scenförändring i samma stund som mästerregissören Mauritz Stiller gör entré i hennes liv. Han både lägger världen för hennes fötter och rycker samtidigt bort henne från den värld och de människor hon känner och älskar.

Blekingegatan 32

Lena Einhorn

Blekingegatan 32

Detta är berättelsen om Siri von Essens liv före, under och efter äktenskapet med August Strindberg. Siri är en modig kvinna som vågar bryta radikalt med sin tids konventioner - men som till slut ändå hamnar i en ny, och helt oväntad, krigszon.

Hemmet är vackert, vänkretsen stor och spirituell, maken den finaste som går att föreställa sig, och dottern en ljuvlig liten varelse. Hur kan man då inte vara tillfreds?
"Mamma, jag är inte skapad för ett stilla hem med frid och rosendoft! Jag behöver strid för att bli lycklig!" Så förklarar friherrinnan Siri Wrangel, ett år efter mötet med författaren August Strindberg, för sin förkrossade mor sitt plötsliga uppbrott från man och barn och allt vad konventioner heter. Siri vill bli aktris, det har alltid varit hennes brinnande önskan, ända sedan hon var ett litet barn som tillsammans med sina väninnor gjorde små uppträdanden i Tapetsalen på gården Jackarby, i Finland. Men en friherrinna, till råga på allt gift med en kapten i gardet, kan förstås under inga omständigheter stå på en scen.

Siri lämnar verkligen allt för att gå in i ett nytt äktenskap, och ett helt nytt liv. Hon välkomnas i Augusts konstnärskretsar och lyckas skaffa sig en skådespelarkarriär med debut och anställning på nationalscenen Dramaten. Men moderns bifall får hon aldrig. Och vad beträffar "strid" ska Siri snart få mer än hon rimligtvis kan ha önskat sig.

Lena Einhorn skildrar en stark och livsbejakande kvinna som vågar bryta mot sin tids, och framför allt sin omgivnings, sociala regler. Men äktenskapet med Strindberg ska till slut komma att bli hennes olycka. I romanen löper två parallella tidsplan, ett som skildrar nyförälskelsen och ett med utgångspunkt i den uppslitande skilsmässan från Strindberg, där väninnan Marie David spelar en viktig roll. Dessa två spår vrider sig mot och runt varandra till den avgörande punkt där allt går samman och slits sönder på samma gång.

Siri

Lena Einhorn

Siri

"Och ändå är jag en av dem som har fastnat i Strindbergs garn", skriver Lena Einhorn i sitt inledningskapitel till denna bok. "Han har tagit sig in i min sfär, utan att jag bett honom komma in."

"Att ge sig i kast med August Strindberg - denna hyperproduktiva, instabila, livsnjutande, kvinnohatande, grandiosa mastodont till författare - är att, vare sig man vill eller inte, med blixtens hastighet transporteras in i hans värld, och den tid i vilken han lever. Och sedan ha väldigt svårt att ta sig ut", fortsätter Lena Einhorn, som är bokens huvudredaktör.

Om Strindberg är en samling berättelser om Strindberg, ägnade att tillsammans ge gamla och nya läsare en bild av den mångfacetterade, komplicerade människan och författaren, skrivna av en celeber samling författare: skönlitterära, Strindbergsexperter, genusforskare och journalister. Berättelserna följer i viss utsträckning Strindbergs liv, och denna bok kan alltså även läsas som en biografi över en av Sveriges mest framstående - och mest kontroversiella - författare.
Vad är det då som gör att August Strindberg aldrig upphör att vara aktuell? Läs bidragen från bokens författare och foga förhoppningsvis ihop pusslet:
Susanna Alakoski, Eva Borgström, Ernst Brunner, Clarence Crafoord, Johan Cullberg, Lena Einhorn, David Gedin, Ulrika Knutson, Lisbeth Larsson, Rebecka Lennartsson, Ann-Sofie Lönngren, Eivor Martinus, Björn Meidal, Jan Myrdal, Björn Ranelid, Ludvig Rasmusson, Nathan Shachar, Nina Solomin, Göran Söderström, Ebba Witt-Brattström och Leif Zern.

Om Strindberg är formgiven av Pär Wickholm, rikt illustrerad med bland annat samtida fotografier, målningar och tidningsartiklar.

Om Strindberg

Lena Einhorn

Om Strindberg

En väl undanstoppad men ändå inte bortglömd plastpåse fylld med fotografier är upprinnelsen till den här boken. Det är bilder tagna under resor till Israel, Egypten, Etiopien och Indien som Lena Einhorn gjorde för mer än 25 år sedan.

Plastpåsen med bilderna blir en tidskapsel, en resa tillbaka i tiden. Texterna är personliga minnesbilder från denna tid - minnen som åter väckts till liv av fotografierna i plastpåsen. Berättelserna vittnar om obändig nyfikenhet och genomsyras av ungdomlig optimism, en kombination som många gånger leder fram till det dråpliga, men som lika ofta också leder fram till de viktiga frågorna.
I text och bild reser vi tillbaka till ett Jerusalem med alla sina religioner "huller om buller, och ändå levande i sin egen sfär", till den fantastiska marknaden, "Shuken", i östra Jerusalem, till historiska utgrävningar i Arad och Halutza och en vandring genom öknen till Döda havet. En resa går med buss från Jerusalem till Kairo, och bland annat till den del av Kairo som kallas "City of the Dead". Lena besöker också Konungarnas dal och Katarinaklostret i Sinai. Här finns också berättelsen om en märklig resa till Addis Abeba.
Fotografierna visar människor, myllrande gatuliv, mänskliga möten. 25 år är en mycket lång tid när det gäller fotografier. Det är inte bara vetskapen om att människorna på bilderna har blivit äldre eller att många är döda - det verkar som själva tiden också har blivit gammal på dessa år.
Lena Einhorn skriver i inledningen:
"Jag var i tjugoårsåldern, och hade min fotoperiod. Den var ganska kort, några år. Och den avslutades när jag till slut inte längre stod ut med de långa nätterna i mörkrummet - det vill säga pannrummet i mina föräldrars källare. Det är där alla bilder skapades, efter timmar av test av olika papper. Jag måste ha tillbringat månader i pannrummet."

Återblick

Lena Einhorn

Återblick

"Den här berättelsen, om man kan kalla den en sådan, har funnits inom mig i många år, närmare bestämt tjugofem år. Ändå har jag inte skrivit den tidigare, eller på annat sätt försökt att gestalta den. Man kan fråga sig varför, för den ligger nära sådant jag tidigare arbetat med..."

Så inleder Lena Einhorn sin nya bok efter Augustvinsten med Ninas resa. Lena Einhorn dras obönhörligt till det mystiska, eller snarare verkligheten bakom det mystiska. Hon lockas av det som döljs av tiden, av det som ligger delvis förborgat i det förflutnas dunkel, men som släpper igenom ledtrådar till nuet.
"Det jag har fascinerats av är verkligheten bakom texten, den historiska personen bakom berättelserna och de religiösa föreställningarna. Länge har jag frapperats av vissa omständigheter som gör just Jesus berättelse, eller snarare sökandet av den historiska sanningen bakom berättelsen, så oerhört lockande. Ändå har jag aldrig satt det på pränt. Ändå inkluderade jag inte berättelsen om Jesus från Nasaret i TV-serien Ur det förflutnas dunkel. Varför? Därför att det kändes som ett tabu."
Lena Einhorn gör inte anspråk på att konkurrera med de många teologer och historiker som sedan nu mer än två sekel ägnat sig åt att bakom de bibliska berättelserna hitta personen Jesus. Hennes avsikt har heller inte varit att konfrontera utan att utforska.
"Det är med religiösa gestalter som med innovationer: man är så inne i ett rotat tänkande, att man, trots att man tror att man tänker fritt, ibland ändå inte vågar tänka tanken ut. Den är för revolutionerande. Den bryter för mycket mot det vi alltid lärt oss."

Vad hände på vägen till Damaskus?

Lena Einhorn

Vad hände på vägen till Damaskus?