Omslagsbild: Den tunna isen

Utgivningsdatum: 2019-09-11
Recensionsdatum: 2019-09-30
Mediekontakt: Åsa Steen
ISBN: 978-91-1-309936-1

Den tunna isen

I sin nya roman Den tunna isen ger sig Lena Einhorn i kast med sin egen historia och kärlekens livsfarliga och livsnödvändiga kraft. Det är sommar när en kvinna oväntat kommer simmande mot henne på bryggan. Vad som först liknar ett oskyldigt möte gör ett outplånligt intryck på henne. Och så inleds en förälskelse, och så småningom en kärleksrelation som ska ta henne ut på tunnare is än hon någonsin tidigare vågat beträda.

Men vad är hon rädd för, och varför? Parallellt med kärlekshistorien försöker hon utforska sin egen historia, sin egen barndom. Hon trodde hon kunde den. Det gjorde hon inte. Under arbetet med modersporträttet Ninas resa finner hon efterlämnade brev mellan föräldrarna och klotter i gamla böcker som lämnats på vinden. Med hjälp av detta material börjar hon långsamt bena upp inte endast sin mors liv, utan också sitt eget livs mysterium.

I Den tunna isen följer vi berättelsen om en kärlek som verkligen visar sig vara på liv och död. Och om en vådlig, berusande färd längst ut i människans känslomässiga universum, och längst in i hennes mest dolda och skyddade skrymslen.

169 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2019
118 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: september 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Anette Sallmander
Utgiven: november 2019

Den tunna isen är stundtals så naket självutlämnande att man ibland får impulsen att vända bort blicken. Vissa partier känns som att bokstavligen vara en fluga på väggen hos Einhorns analytiker. Och ännu mer hudlöst blir det just för att Einhorns avklarnade, sakliga prosa känns så väl igen från hennes andra böcker. När någon skriver om grav ångest på ett relativt neutralt sätt blir det ju ofta mer verkningsfullt.
Einhorn skriver psykologiskt utan att vara psykologiserande, lättillgängligt utan att bli ytlig, erotiskt utan att bli vulgär, stormigt utan att det blir patosfyllt. De 400 återstående sidorna hade lika gärna kunnat bli 4 000 eller mer […] Den tunna isen är, trots de destruktiva aspekterna, en av de vackraste kärlekshistorierna jag har läst på väldigt länge.
Utmärkande för flera av Lena Einhorns romaner är just fokuseringen på det psykologiska spelet mellan människor. Typiskt är också hur obehindrat hennes stil flyter, här ofta i medryckande presens. […] Styrkan hos Lena Einhorn är hennes omvittnade mångsidighet, hennes förmåga att plocka bitar ur olika källor: brev mellan föräldrarna, pappans anteckningar i gamla böcker och så lägga dessa bitar till de egna.

Lena Einhorn om kärlekens livsfarliga och livsnödvändiga kraft

Den nya romanen Den tunna isen är en berusande färd längst ut i människans känslomässiga universum, och längst in i hennes mest dolda och skyddade skrymslen.

Lena Einhorn är författare och regissör. Hon fick sitt stora genombrott med Ninas resa (2005), i vilken hon berättar historien om sin mor, en av de sista som lämnade Warszawas ghetto levande. Boken blev också film, och de två versionerna belönades med både Guldbagge för årets bästa film och Augustpris för årets bästa bok. Hennes senaste bok är den historiska romanen Geniet från Breslau som nominerades till Sveriges Radios romanpris 2019.