Översättare: Ben Hellman
Utgivningsdatum: 2019-08-07
Recensionsdatum: 2019-10-07
ISBN: 978-91-1-308251-6

Manaraga

Mästerkockens dagbok

Ännu en gång står Sorokin för en framtidsvision som inte liknar något annat. Här tecknas en värld där all litteratur har digitaliserats och de fysiska bokexemplaren likviderats som en onödig belastning. Endast tio procent av böckerna har sparats och förvaras i museer som värdefulla utställningsföremål. Eftersom inga nya böcker får tryckas blir museiexemplaren särskilt eftertraktade då man märker att de lämpar sig utmärkt som grillbränsle. En ny underjordisk verksamhet uppstår: book-n-grill.

Huvudpersonen Geza tillhör den lilla yrkeskåren av grillmästare som vet exakt vilka klassiker och vilka upplagor som passar till vilken rätt och som ger den bästa smaken. Han blir snabbt en efterfrågad specialist med hela Europa som arbetsfält. Samtidigt lever han farligt - det här är nämligen också en bransch som hotas av kommersialisering och exploatering.

Manaraga visar upp en ny sida av Sorokin, som här tydligt betraktar världen snarare än Ryssland specifikt - men även denna gång är hans framtidsvision chockerande, satirisk, tänkvärd, systemkritisk och fullständigt oberäknelig.

179 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2019
123 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: augusti 2019

Vladimir Sorokin, född 1955 i Moskva, har skrivit flera internationellt uppmärksammade romaner, teaterstycken, novellsamlingar och libretton. Det stora genombrottet kom med romanen Blått fett (på svenska 2001), som vållade en hätsk debatt i Ryssland. Romanen Snöstormen (på svenska 2013) blev en lyssnarfavorit när den samma år gick som radioföljetong i P1. Hans senaste roman var den experimentella och kritikerhyllade Tellurien (2014).